Rätt mat för friskt hår

Rätt mat för friskt hår

Precis som din hud påverkas ditt hår av det du äter – hälsosam mat utgör grunden för livfullt hår.


Följ våra diettips, så ser du till att tillföra de näringsämnen som håret behöver för att kännas och se fantastiskt ut, samtidigt som du gör din hud och din hälsa en tjänst! 

Fisk och andra källor till protein och nyttigt fett
Håret består nästan enbart av protein, vilket innebär att kroppen behöver protein för att kunna ersätta det hår du tappar. Om du inte äter tillräckligt med protein kan du få torr hårbotten och matt och sprött hår. Proteinbrist kan även leda till att färgen ser matt ut. Det undviker du genom att äta fisk ett par gånger i veckan. Inte nog med att fisk innehåller högkvalitativt protein, det innehåller dessutom många omättade fetter och många andra nyttigheter som omega 3, B-vitamin, D-vitamin och järn.

Omega 3 återfinns i hårbottens cellväggar, i själva hårstrået och i de naturliga oljor som ser till att din hårbotten och ditt hår ser friskt ut.

Fisk är även en viktig källa till järn, som hjälper blodet att transportera syre till hårsäckarna. Brist på järn (som kan bidra till anemi) bidrar ofta till håravfall, särskilt hos kvinnor.

All fisk är bra, men om du vill få extra valuta för pengarna ska du satsa på fet fisk som lax, strömming, sardiner, regnbågslax och makrill eftersom de innehåller höga halter av omega 3.

Om du inte tycker om fisk finns det andra nyttiga proteinkällor som kyckling, magert rött kött och ägg.

Vegetariska omega 3-källor är avokado, pumpafrön och valnötter. Det finns flera olika baljväxter som innehåller protein (se nedan) och spenat är fullproppat med järn.

Frukt och grönsaker
Vi vet att våra kroppar behöver frukt och grönsaker, men vissa sorter är särskilt nyttiga, även för håret. Mörkgröna bladgrönsaker och gula frukter och grönsaker innehåller ofta mycket A – och C-vitamin

Kroppen behöver A-vitamin för att kunna producera de naturliga oljor som finns i hårbotten och som fungerar som kroppens eget balsam. Brist på A-vitamin kan leda till torr hårbotten och mjäll.

C-vitamin behövs för hårbottens blodcirkulation och blodtillförseln till hårsäckarna. Brist på C-vitamin kan leda till att håret lätt går av.

Registration

Bli medlem i vårt Bra Vardag och få exklusiva erbjudanden!

Bli medlem

Mörkgröna grönsaker som spenat, broccoli, grönkål och mangold innehåller höga halter av A- och C-vitamin.

Bland de gula frukterna och grönsakerna återfinns sötpotatis, morot, cantaloupmelon, mango, pumpa och aprikos som alla är rika källor på betakaroten som kroppen förvandlar till A-vitamin. Även andra bär, frukter och grönsaker som blåbär, kiwi, tomat, jordgubbar och citrusfrukter innehåller C-vitamin.

Baljväxter
Baljväxter som linser, bönor och ärtor innehåller vegetariskt protein som stimulerar hårets växt och innehåller även järn, zink och biotin, även kallat vitamin B7.

Brist på biotin kan leda till sprött hår och till och med till håravfall. Det är lätt att undvika, eftersom biotin finns i fullkorn, äggula, jäst och nötter.

Nötter
Nötter innehåller inte bara protein, utan även selen som behövs för en frisk hårbotten. Vissa nötter innehåller även alfa-linolensyra och zink, som gör håret friskt. Zinkbrist kan leda till håravfall.

Fettsnåla mjölkprodukter
Fettsnåla mjölkprodukter som yoghurt, mjölk och keso är nyttiga källor till kalcium, som behövs för att håret ska fortsätta växa. De innehåller dessutom D-vitamin, som hårsäckarna behöver.

Ostron
Vi avslutar listan med ostron, som är kända för sin höga halt av zink. Zinkbrist kan ju leda till håravfall och en torr och mjällig hårbotten. Om du inte gillar ostron kan du fylla på zinkförrådet med nötter, nötkött, ägg, fullkornsflingor och fullkornsbröd.

 

Källor: 
Goldberg, L and Lenzy, Y. Nutrition and hair. 2010. Clinical Dermatology.
The Trichological Society. Nutrition and hair health. hairscientists.org



Fler lästips:
Ät dig till fint hår, hud och naglar
Vårens hårskola
Bra att veta

Bekräfta dina kontaktuppgifter

För att slutföra din förfrågan, var god fyll i informationen nedan

Bra vardag hårspecial!