YES blir första diskmedlet med pant

YES blir första diskmedlet med pant

0
Plast i våra hav är ett problem som hamnat allt mer i fokus på senare tid. Nu genomför YES en rad kraftfulla åtgärder för att påverka situationen. En av dem är att som första diskmedelstillverkare införa pant på sina diskmedelsflaskor.

Trots att vi i Sverige har ett väl utbyggt system för återvinning av sopor, så beräknas det att bara knappt hälften av alla plastförpackningar idag lämnas in till förpackning- och tidningsinsamlingen. Resten hamnar dels i hushållssoporna där de bränns för energiutvinning, dels i naturen. Detta är ett globalt problem som bidrar till att mellan 4,8 och 12,7 miljoner ton plastavfall hamnar i världshaven varje år.*

Med bakgrund av detta har nu YES inlett ett samarbete med startupbolaget PantaPå som resulterat i att du redan idag kan panta din diskmedelsflaska från YES på din vanliga återvinningsstation genom appen ”PantaPå”. Något både du och naturen tjänar på. På det här sättet vill YES ta sin del av ansvaret för att öka återvinningen av plast och inspirera till hållbar konsumtion.

Systemet som PantaPå och YES använder är lika smart som enkelt. Du börjar med att ladda ner appen ”PantaPå”. Appen känner sedan av när du befinner dig vid en återvinningsstation och låter dig då scanna din diskmedelflaska innan du lägger den i återvinningskärlet. Panten får du i form av rabattkuponger direkt i mobilen som du kan använda nästa gång du köper YES diskmedel.

- Vi har en tydlig global hållbarhetsambition för var vi vill vara som företag i framtiden. Att förena Procter & Gambles globala mål med lokala initiativ är ett drömscenario för oss. Vi är därför väldigt exalterade över att äntligen kunna gå ut med vårt samarbete med PantaPå. Hållbar konsumtion är viktigt för oss, det är bland annat därför vi har marknadens drygaste diskmedel, och med PantaPå tar vi vårt hållbarhetsarbete till nya nivåer, säger Eliza Forsaeus, varumärkeschef, Home Care Nordics på Procter & Gamble.

Pantinitiativet är bara ett i raden av projekt som YES driver med syfte att minska nedskräpningen i haven. Tidigare i år lanserade YES en 100% återvunnen limited edition flaska som under en begränsad period såldes i svenska butiker. Poängen med flaskan, som delvis var tillverkad av återvunnen havsplast, var att öka medvetenheten om plastnedskräpning i havet.

Som ytterligare ett steg i sitt miljöarbete har YES och ägarna Procter&Gamble dessutom inlett ett samarbete med nätverket Håll Havet Rent. Nätverket grundades 2017 av Håll Sverige Rent med visionen om ett hav utan plast. Nätverkets medlemmar har valt att samlas under en gemensam agenda: eliminera onödig plast i sina verksamheter, utveckla nya förpackningar med nedskräpnings- och återvinningsaspekten som utgångspunkt och inspirera branschen, konsumenter och beslutsfattare. Medlemmar i nätverket åtar sig att arbeta för att ändra sin verksamhet så att de i praktiken åstadkommer skillnad.

Procter & Gamble, ägaren av YES Diskmedel, har en tydlig hållbarhetsagenda för 2030, bland annat att inget tillverkningsavfall ska hamna på soptippar, vilket man redan idag har uppnått vad gäller avfall från fabrikerna där YES tillverkas. Dessutom drivs dessa fabriker av 100% förnybar energi. Procter & Gambles hållbarhetsmål för 2030 innebär även är att inga plastförpackningar ska hamna i havet. Ocean Plastic flaskan, Panta YES och Håll Havet Rent är konkreta initiativ som gör det målet uppnåeligt. Hjälp till du också genom att börja panta dina diskmedelsflaskor. Läs mer om hur det går till och skaffa appen på https://www.pantapa.se.

* Källa: https://www.hsr.se/sites/default/files/skraprapport_2018_.pdf

0

Lägg till en kommentar

Vi tror att du kommer att tycka om

Cookiemedgivande