Stör mensen din sömn?

DesktopImage
0
Som om det inte vore nog med huvudvärk, finnar och mensvärk – mensen kan också störa ens sömncykel. Det går dock att göra något åt saken.

Från att få svårare att somna till att vända och vrida sig natten lång, störd nattsömn är ett vanligt problem under mensen.

Hormonerna som reglerar ens menscykel - östrogen och progesteron - är bovarna i dramat, eftersom de kan påverka ens sömncykel. Dessutom blir ju inte saken bättre av att man också måste hantera mensvärk, svullen mage, ryggvärk, huvudvärk och kraftiga blödningar, för att inte tala om risken för läckage.

Nedan kan du läsa mer om de problem som mensen kan orsaka, och vilka åtgärder du kan vidta för att slippa räkna får och istället sova gott natten lång.

Problem: du känner dig varm och klibbig

Orsak: efter ägglossning kan ens kroppstemperatur påverkas ordentligt, vilket är förklaringen till varför sovrummet känns lika varmt som en bastu. En del experter säger att ens kroppstemperatur kan stiga med så mycket som en halv grad efter ägglossning. Kruxet är bara att man sover som allra bäst när man har lägre kroppstemperatur.

Lösning: se till att hålla sovrummet svalt och bädda med tunna sängkläder. Du kan också `lura´kroppen till att bli trött genom att duscha eller bada varmt innan läggdags. Det kanske låter kontraproduktivt, men kontrasten mellan det varma vattnet och den svalare sovrumstemperaturen kommer göra att kroppstemperaturen sänks och du sover bättre.

Problem: Huvudet surrar av oro

Orsak: PMS kan göra att hormonerna härjar runt, vilket gör att man känner sig mer känslosam och stressad än vanligt, vilket gör det svårare att varva ner vid läggdags.

Lösning: stillsamma yogarörelser eller andningsövningar innan sänggående kan hjälpa, eftersom om kroppen är avslappnad kan hjärnan haka på. En annan taktik är att skriva ner sina tankar, och bokstavligen få det ur huvudet och ner på papper istället.

Problem: du känner dig obekväm

Orsak: oavsett om du har mensvärk eller om du har en illasittande binda som skaver så kan mensen vara en obekväm tid på månaden, vilket så klart medför att det blir svårare att sova.

Lösning: lägg en värmekudde på magen och ta lite ibuprofen om värken inte släpper. Som skydd kan du använda Always Ultra-bindor med Secure Guard-konturer som skyddar mot läckage.

Always erbjuder Bra Vardag-medlemmar upp till 12 kronors rabatt just nu. Klicka här för att ta del av erbjudandet.

Problem: du är för mätt för att sova

Orsak: mensen kan göra en hungrig som en varg, vilket gör en extra sugen på nattpizza och glass. Problemet är bara att det är hemskt svårt att sova när man är alldeles full i magen.

Lösning: om du vill ta dig ett litet kvällsmål innan läggdags, skippa feta och sockerstinna snacks och välj istället något litet och lättsmält, till exempel banan eller naturell grekisk yoghurt.

Problem: du har sovit men känner dig ändå inte utvilad

Orsak: fluktuerande hormonnivåer kan störa djupsömnen, vilket innebär att även om du kanske har sovit åtta timmar så kanske sömnkvaliteten inte var så bra.

Lösning: träning är bra för djupsömnen. En aktiv livsstil minskar inte bara stressnivåerna och ger en mer energi. Den bidrar också till bättre sömn.

Problem: du kan helt enkelt inte somna

Orsak: under mensen sjunker nivåerna av hormonet progesteron dramatiskt. Detta kan medföra svårigheter att somna eftersom progesteron har en lätt sövande effekt.

Lösning: dagarna innan mens är det extra viktigt att hålla sig till sin vanliga kvällsrutin och gå och lägga sig och vakna vid ungefär samma klockslag, eftersom detta främjar kroppens förmåga att somna, ta sig igenom sömncykler och vakna utvilad.

Vilket är ditt bästa sömntips? Dela med dig av dina erfarenheter i kommentarssektionen nedan - för fler idéer för hur man underlättar den tiden på månaden, besök Always.

0

Lägg till en kommentar

Vi tror att du kommer att tycka om