Dröm sött: så löser ni sömnproblemen

DesktopImage
0
Här får du lösningen till tre vanliga sömnrelaterade problem så att du får sussa sött.

Alla föräldrar vet hur viktigt det är att få sova ordentligt. När barnen var riktigt små tyckte man att det var en lyckad dag om man lyckades hälla upp cornflakes i rätt skål i sitt zombie-liknande tillstånd.

Men även om vaknätterna kanske är över så kan en god natts sömn kännas väldigt långt borta, och lämnar många av oss trötta och groggy.

Fortsätt läsa för att få reda på lösningen till tre vanliga sömnproblem, så att du känner dig pigg och fräsch nästa gång väckarklockan ringer - eller barnen leker rövare i er säng (vad som nu inträffar först...).

PROBLEM 1: JAG HAR SVÅRT ATT SOMNA

"Oavsett hur trött jag är så känner jag att det är svårt att komma ner i varv när det är dags att sova. Går det att förebygga på något sätt?"

Barnen har ju läggningsrutiner, eller hur? Bara för att man är vuxen betyder det inte att man inte behöver rutiner också. Rutinerna borde faktiskt inte skilja sig så mycket från barnens heller: ett varmt bad, byta till pyjamas och läsa lite - dock är det inget krav på att det ska vara en mysig godnattsaga!

När man har rutiner skickas signaler till hjärnan om att det är dags att varva ner och förbereda sig för sömn. Att läsa strax innan läggdags är mycket bättre än att titta på tv eller hålla på med telefonen eftersom ljuset, ljudet och rörelserna som kommer från skärmen överstimulerar hjärnan när det egentligen är dags att koppla av.

Se också till att göra sovrummet till en bra viloplats. Det ska vara en kaos-fri zon, med rena mjuka lakan. Lugnande dofter hjälper också till när man har svårt att sova.

Om det fortfarande känns som att allt möjligt (från handlingslistor till sommarplaner) surrar runt i huvudet när du sluter ögonen, sätt dig då upp och skriv ner det du tänker på. Ofta hjälper det att få något ur skallen om man får det nedskrivet på papper.

PROBLEM 2: JAG KÄNNER MIG GROGGY NÄR JAG VAKNAR

"Jag sover bra, men när jag vaknar känner jag mig alldeles groggy - vad händer?"

Detta har antagligen att göra med var du är i din sovcykel när väckarklockan ringer. När vi sover rör vi oss mellan fyra olika nivåer, från en ytlig sömn där man lätt vaknar, till djup sömn när vi drömmer.

Om du väcks upp mitt i en dröm kommer du antagligen känna dig lite yr och groggy, som om någon har skakat till dig ordentligt. Detta beror på att du väcktes ur den djupaste sömnen. Om väckarklockan istället ringer när du sover ytligt så kommer du vakna mycket lättare och känna dig piggare.

Testa att ladda ner en sömn-app som är utformad för att kartlägga ens sömnmönster. Appen kör igång en väckarklocka under den ytliga sömnen - men inom en tidsram som du har bestämt, så att du inte väcks mitt i natten eller så sent att du kommer för sent till jobbet!

Man kan faktiskt dessutom sova för mycket - många forskare menar att ungefär sju timmar per natt är lagom. Det bästa sättet att reglera detta är genom att gå och lägga sig och gå upp vid ungefär samma tid varje dag.

PROBLEM 3: JAG VÄNDER OCH VRIDER MIG

"Min partner säger att jag vänder och vrider mig i sömnen. Betyder detta att jag inte sover bra?"

Det är helt normalt att röra sig rätt mycket i sömnen. De flesta människor rör sig faktiskt cirka 70 gånger per natt. Det är bra, eftersom det förebygger problem med blodcirkulationen och muskelkramp.

De flesta vaknar också ungefär 28 gånger per natt. Man är dock inte vaken särskilt länge, så de flesta kommer inte ens ihåg det på morgonen.

Se till att du alltid är bekväm under mensen och använd Always för skydd mot läckage. Det tunna, smarta materialet är flexibelt och formar sig efter din kropp, så det sitter säkert oavsett hur mycket du rör dig.

Så oroa dig inte, så länge det känns som att du får sova bra så gör du nog det. Det låter faktiskt mer som att det är din partner som har svårt att sova om han eller hon märker av dina rörelser - tipsa honom eller henne om att läsa artikeln ovan!

Vad är ditt bästa tips för att få en god natts sömn? Berätta i kommentarsfältet nedan.

0

Lägg till en kommentar

Vi tror att du kommer att tycka om