10 bästa rutinerna för god sömn

basta-rutinerna-for-god-somn
0
Många svenskar lider av sömnlöshet. Att inte somna, eller att vakna regelbundet under natten, är stressande och leder till dåligt humör och sämre koncentration. Så här gör du för att sova bättre.

Klockan är två på natten, men du har ännu inte somnat. Tankarna snurrar och du börjar bli stressad över att vara för trött dagen därpå. Då kan det vara läge att tända lampan och gå upp en stund igen. Kanske dricka lite varm mjölk, äta en banan, lyssna på lite stillsam musik och läsa en tråkig bok.

Om problemet är återkommande är det bra att se över rutinerna kring sänggåendet och timmarna före. Kanske har du för vana att äta en rejäl måltid sent på kvällen? Ligger du och spelar dataspel flera timmar i sovrummet? Eller är rummet klibbigt varmt och lite för ljust?

Även dem som normalt sett sover bra har ibland perioder av sömnlöshet. Vid stora förändringar som kräver mycket tankeverksamhet är det lätt att fortsätta fundera även när nattlampan är släckt. Gå igenom listan och se vilka tips som passar just dig. Ibland kan det räcka med något enstaka för att bryta en ond sömncirkel, ibland krävs hårt jobb och mycket tålamod.



Tio tips som får dig att sova bättre

1. Var lagom mätt när du lägger dig. Undvik fet, tung mat, stekt eller friterad. Du ska heller inte vara hungrig. Ett lätt mellanmål någon timme innan du går till sängs gör att du inte vaknar av blodsockerfall.

2. Vädra sovrummet och håll en låg temperatur, högst 20 grader, gärna 17-18. Använd hellre ett lite tjockare täcke än att luften är för varm.

3. Mörka ner rummet. Vanliga persienner tar inte bort allt ljus, så är du känslig är det bättre med en mörkläggningsrullgardin eller gardiner du kan dra för. Ögonmask kan vara ett alternativ om du sover borta.

4. Rör på dig under dagen. En halvtimmespromenad efter middagen får musklerna att slappna av och bli behagligt trötta, magen får jobba lite och du känner dig inte däst.

5. Släpp tankarna. Om du ligger och funderar i timmar, stig upp och skriv ner tankarna och säg åt dig själv att ta itu med dem dagen därpå. Det är inte troligt att du hittar en lysande lösning mitt i natten i halvdvala.

6. Lyssna på avslappningsband. En kurs i meditation kan också vara bra. Gå igenom muskel för muskel, få dem att slappna av. Ligg på rygg utan att någon kroppsdel ligger över den andra.

7. Skaffa en bekväm säng. Ligger du obekvämt är det svårt att somna. Inse att du tillbringar mycket tid i sängen och investera i en bra säng, det behöver inte vara den dyraste. Ägna några helger åt att prova runt bland olika märken, fråga om råd. Unna dig också nya, sköna lakan.

8. Ha fasta rutiner. Det som är bra för barn är bra för dig också. Middag, förströelse, ett varmt bad en kvart, gärna med lite avslappnande lavendelolja, mellanmål, läsning en halvtimme och sedan släcka lampan. Samma tid varje kväll, helg som vardag.

9. Drick rätt. Inte en massa alkohol och kaffe före sängdags. Satsa på varm mjölk eller örtte.

10. Använd rymliga sovstrumpor. Det kan hjälpa kroppen att hitta rätt temperatur. Blir det för varmt under natten är de lätta att sparka av sig.

Av: Anna Holm

0

Lägg till en kommentar

Vi tror att du kommer att tycka om