Värsta vanorna - så bryter du dem

Värsta vanorna - så bryter du dem

Stress och krav är en utmärkt grogrund för dåliga vanor. För att belöna oss själva och snabbt komma ner i varv häller vi i oss kaffe, äter godis, dricker för mycket vin, slötittar på TV i timmar istället för att gå och lägga oss. Det fungerar på kort sikt, men är inte alls bra i långa loppet.


”Ofta får stressade kvinnor problem med maten. Oregelbundna tider leder till småätande och tidspressen gör att vi inte prioriterar träning. Det blir en ond cirkel”, säger Farideh Jam, distriktssköterska och expert på livsstilsförändringar.

”När det handlar om att ändra sina vanor brukar jag säga att man ska börja igår. Vi lägger så mycket tid på planering och det blir så lite gjort. Det är bättre att köra igång nu och planera sedan."

Fundera över vad som är god hälsa för dig, det är faktiskt individuellt. Om du inte verkligen tycker att det är viktigt att träna kommer du inte att lyckas särskilt bra även om du försöker. Om du älskar ditt snus och inte ser faran med det, är det knappt någon idé att försöka sluta. För att hitta motivation kan du tänka på framtiden. Du vill väl leva ett friskt och långt liv? Visst vill du umgås med dina barn även när de är vuxna och visst vore det roligt att orka hjälpa till med barnbarnen?

”Varför röker jag? Vad händer om 10 år? Det är bra frågor att ställa nu. När du är 50 år och upptäcker lungförändringar är det för sent. Rökning är faktiskt ett nöje, man gör det för att det är socialt och trevligt, men det finns så mycket annat roligt man kan göra”, menar Farideh.

Farideh tipsar - så slutar du:   

Rökning
Metoderna är många - nikotinplåster, tuggummi, nedtrappning. I slutändan är det järnvilja och motivation det handlar om. Den måste komma inifrån. 

Småätande och slarv med maten
Handla aldrig när du är hungrig och se till att alltid ha något ätbart i väskan. Något som inte är godis. Att äta på regelbundna tider är bra. Sätt ett larm på mobilen så att du vet när det är dags.

Snusning
Rusta dig för kamp. Undvik alkohol under avvänjningen och räkna med att gå upp i vikt. De kilona får du ta itu med när snusbehovet är borta.

Stort intag av alkohol
Ett glas vin kan vara gott då och då, men det är lätt att tappa kontrollen över drickandet. Var ärlig mot dig själv och försök att minska mängden om du vet att du får i dig för mycket. Om du är orolig för hur alkoholen påverkar din hälsa, vänd dig till din husläkare.

Överkonsumtion av kaffe
Om du dricker fyra koppar om dagen, gå ner till tre och en halv. När det målet är avklarat skär ner till tre koppar. Trappa långsamt ner, du kommer att känna dig starkare och piggare.

Nagelbitning
Köp Stop n grow på Apoteket och tänk på hur mycket bakterier du slickar i dig när du biter på naglarna.

Inte komma i säng i tid
Datorn och TV:n är riktiga sömntjuvar. Hur mycket sömn behöver du för att fungera bra? Bestäm vilken tid du ska gå och lägga dig och ställ en klocka. När den ringer – stäng av apparaterna. Inget snack.


Av: Anna Kleinwichs

Registration

Bli medlem i vårt Bra Vardag och få exklusiva erbjudanden!

Bli medlem

 

Bekräfta dina kontaktuppgifter

För att slutföra din förfrågan, var god fyll i informationen nedan