Softa på semestern

Softa på semestern

Semestern är tid för vila och avkoppling. Få inte dåligt samvete av att släppa alla krav och måsten, utan lär dig i stället konsten att göra ingenting. Här är några tips på vägen.


1. Bryt av mot vardagen
Att ”göra ingenting” betyder förstås inte att du måste sitta stilla på en stol i flera veckor, utan att du varvar ner på ett kravlöst sätt. Vad det innebär är olika från person till person, men med det gemensamt att man bryter av mot sitt vanliga vardagsmönster så mycket som möjligt och gör det man verkligen brinner för, är stressforskare och psykologer ense om.

Arbetar du inomhus kanske du vill vara utomhus – och tvärtom. Och för en del är det rena terapin att rensa ogräs, medan andra mår bäst av en god bok i hängmattan. Det viktigaste är att inte förknippa det du gör med ordet ”borde” – ett ord som du genast ska försöka eliminera från din semestervokabulär.

2. Praktisera mindfulness 
Lär dig att vara här och nu, i stället för att ständigt tänka på vad du ska göra sedan. Även om det är trevliga saker. Iaktta dina tankar utan att döma och acceptera dina känslor precis som de är. Det är en bra början.

Om du tycker att det är svårt att veta hur du kommer till det här tillståndet finns en uppsjö av litteratur i ämnet, att ta med till hängmattan.

När du väl lärt dig mindfulness får du ut så mycket mer av varje stund och alla upplevelser blir så mycket starkare. Ett knep är att stanna upp och se saker som du aldrig sett dem förut; blommorna, barnen, grönskan runtomkring. Upplev också dofter, ljud och förnimmelser av värmande sol eller en vindpust mot din hud. Det ger dig garanterat semesterfrid. 

3. Gilla läget
Lyckas du sjasa bort alla borden och lär dig att vara fullständigt närvarande i nuet blir det också så mycket lättare att släppa alla stressande förväntningar du förmodligen släpar med dig inför semestern och i stället acceptera sakernas tillstånd. Blir det regn så blir det och är det plötsligt slut på jordgubbar så är det. Det är bara att gilla läget och göra det bästa av situationen. Spela spel till det mysiga smattrandet mot fönsterrutan och bjud gästerna på glass i stället för jordgubbar.

Registration

Bli medlem i vårt Bra Vardag och få exklusiva erbjudanden!

Bli medlem

Att inte ha för höga förväntningar, utan acceptera hur allt verkligen blir är en utmärkt motvikt till känslor av stress och krav – och faktiskt också ett utmärkt sätt att med gott samvete tillåta dig att göra just ingenting, om det är det du känner för.

4. Detoxa digitalt
Något av det allra svåraste, både fysiskt och mentalt, är att stänga av jobbet under semestern. Vi är så vana vid att ständigt vara nåbara och tankar på jobbet tenderar att mala oavbrutet i våra huvuden. Men dessa ”åkommor” är lätta (nåja) att bota med några enkla knep:

* Förbered både arbetskamrater och kunder/klienter på att du kommer att vara ledig – och hur länge – och aktivera sedan semesterfunktionen på mailen. Har du svårt att vara helt onåbar eller blir alltför stressad av tanken, bestäm en skärmtid då du sitter vid datorn, kollar mail och besvarar samtal. Men se till att inte överskrida denna tid.

* Skriv ner jobbtankar som kommer upp på ett särskilt papper – som du sparar och tar med till jobbet efter semestern. Det lugnar att tankarna finns på pränt så att du inte glömmer bort, men är sedan inget du ska bry dig mer om just nu.

Nej, ut – eller in – nu och njut av din välförtjänta, prestationsfria semester!

/Eva-Lotta Sigurdh 

Fler lästips:
Slappna av med hemmaspa!
Antioxidanter – en nybörjarguide

Bekräfta dina kontaktuppgifter

För att slutföra din förfrågan, var god fyll i informationen nedan

Bra vardag hårspecial!