Skippa skuldkänslorna!

Skippa skuldkänslorna!

Många kvinnor tar automatiskt på sig ansvar för problem i vardagslivet, vilket ofta leder till stress. Så gör du för att sluta känna skuld över saker du inte kan kontrollera.


lnDen lilla rösten i huvudet kan vara väldigt viktig, men förväxla inte samvetskänslor med skuldkänslor! Ditt samvete hjälper dig att skilja mellan rätt och fel – skuldkänslor handlar om att du kritiserar och ger dig själv skulden och kanske också känner ansvar för sådant du inte kan kontrollera.

Läs mer:
Därför ålderskrisar vi
Så hanterar du mitt i livet-krisen


Varför får kvinnor skuldkänslor?
Det är mycket enkelt för kvinnor att känna skuld. Kvinnor lär sig tidigt att vara omhändertagande och beskyddande och många tror felaktigt att det innebär att sätta de egna behoven sist. Kvinnor säger i regel nej till sina egna behov mer än nödvändigt.


Gör en personlig prioritetslista
Du kan stoppa skuldkänslorna som rör saker som inte är viktiga eller som du inte kan kontrollera genom att omvärdera vilka dagliga rutiner som faktiskt är viktiga på riktigt. Tänk så här:

  • Viktigt enligt vem? Är allt du gör och inte gör saker du verkligen tycker är viktiga eller handlar allt om vad andra tycker? Är det t.ex. mor- eller farföräldrarna som tycker att barnen tittar för mycket på TV? Eller är det egentligen din kompis som tycker att all tvätt måste strykas?
  • Ompröva dina värderingar. Skriv ned alla gnagande saker och bestäm vad du tycker är viktigt och inte. Fundera också över varför du tänker som du gör. Finns det t.ex. tidpunkter i veckan när barnen skulle kunna få titta lite mer på TV utan att världen faller samman?

Prioritera dina behov. Fråga dig själv vad som är viktigt just nu. Är t.ex. mer pengar (för oförutsedda utgifter, semester osv) viktigare än hemmatid? Bör du gå upp i arbetstid? Ofta är det bästa beslutet att gå ned i arbetstid. Familjesituationen förändras beroende på hur gamla barnen är, huruvida äldre familjemedlemmar behöver hjälp i sin vardag osv. Ta dig tid att då och då ompröva de personliga behoven.

Registration

Bli medlem i vårt Bra Vardag och få exklusiva erbjudanden!

Bli medlem

 

Planera för vad som är viktigt
Låt inte hushållssysslor och viktiga uppgifter ta överhanden i vardagslivet.

  • Organisera mera. Skapa en plan med förutbestämda tider för viktiga uppgifter som att kolla upp hushållsbudgeten, betala räkningar, läkarbesök osv.
  • Behåll ordningen. Håll dig till planen så att du inte behöver oroa dig hela tiden – saker och ting blir gjorda enligt schemat. Punkt.
  • Få ut det mesta av tiden. Om du jobbar, överdriv inte och försök pressa ut mesta möjliga av tiden med barnen bara för att du känner skuld. Njut av tiden ni faktiskt har tillsammans och gör det bästa av tiden när barnen är i skolan eller på kvällsaktiviteter. Då behöver du inte sitta och oroa dig på jobbet.


Var snäll mot dig själv
Få in rutinen att säga "Vad ska jag göra nu?" istället för "Jag önskar att jag hade..." för att sluta grubbla över saker du gjort eller inte gjort tidigare. Tänk positivt och tänk framåt. Kom ihåg: Skuldkänslor innebär inte nödvändigtvis att du har gjort något fel.

  • Släpp taget. Gör en lista över saker som får dig att känna skuld och fråga dig själv hur du kan förlåta dig själv och gå vidare. Jämför din lista med dina värderingar (ovan) för att påminna dig själv om vad som faktiskt är viktigt.
  • Tala med en vän. Ett nytt perspektiv kan få dig att se din situation på ett nytt sätt.
  • Gör en lista. Skriv en lista med prioriteringar. Ta en titt på listan nästa gång skuldkänslorna kommer smygande. Sluta oroa dig om det du tänker på inte står i topp tre på listan.


Ta hand om dig själv – då kan ännu bättre ta hand om de människor du älskar. Läs den här artikeln för att få mer kunskap kring stress och hur det uppkommer.

Bekräfta dina kontaktuppgifter

För att slutföra din förfrågan, var god fyll i informationen nedan