Överaktiv blåsa efter graviditet

Överaktiv blåsa efter graviditet

Efter graviditeten och förlossningen upplever många kvinnor inkontinens. Att nysa eller skratta kan ibland vara tillräckligt för att utlösa ett godtyckligt urinläckage. Dessa enkla steg hjälper dig att förhindra förlägenheter med urinblåsan.


HJÄLP, BARNET ÄR FÖTT, MEN MIN KROPP FORTSÄTTER FÖRÄNDRAS!

Vad är en känslig blåsa?
Din urinblåsa är ett ihåligt muskelorgan som samlar urin och det kan vara ganska frustrerande när den inte fungerar normalt. Det finns olika typer av lätt vuxeninkontinens, den vanligaste är "ansträngningsinkontinens". Detta orsakas vanligtvis av påfrestningar på bäckenbottnen under graviditet och förlossning. Kvinnor med ansträngningsinkontinens känner av ett okontrollerat läckage av små mängder av urin när de skrattar eller nyser.  

Hur vet man om man har en känslig blåsa?
Du har antagligen en känslig blåsa om du har några av följande symtom: 
• Du går på toaletten mer än 10 gånger om dagen
• Du upplever små läckage när du skrattar, hostar, nyser eller tränar
• Du upplever små läckage och/eller minskad känslighet, eller känsel, under sex
• Du behöver ofta gå på toaletten under natten

En annan typ av lätt vuxeninkontinens är "trängningsinkontinens" – den kallas så efter det plötsliga och omedelbara behovet av att gå på toaletten. Det är när blåsan okontrollerat pressar ut urin innan den faktiskt är full. En sådan överaktiv blåsa kan dra ihop sig (eller knipa) även när du inte vill det. Om du upplever liknande symtom, be din läkare om mer information för att hitta orsaken och rätt behandling.

Tips för att hantera en känslig blåsa
Det finns några enkla saker som du kan göra för att avsevärt minska symtomen på en känslig blåsa. Här är våra bästa tips:

√ DRICK BÄTTRE
Drick mycket vatten (filtrerat kranvatten är bäst) istället för brusande, kolsyrade och söta drycker. Växla till koffeinfritt kaffe eller te. Satsa på alkoholfria eller lågalkoholhaltiga drycker - till exempel är en vin- och läskblandning bättre än ett glas vin.

√ ÄT BÄTTRE
Se upp för diuretikfrukter och grönsaker som jordgubbar, tomater och svarta vinbär. En fiberrik kost kommer att stödja matsmältningen och kan minska trycket på blåsan.  Tänk på din vikt - övervikt ökar trycket på blåsan.

√ STÄRK DINA BÄCKENMUSKLER
Stärk dina bäckenbottenmuskler dagligen med specifika övningar och lär dig att dra ihop dessa muskler när du behöver dem mest, till exempel när du hostar och skrattar. Att regelbundet göra stärkande övningar kan också vara enormt fördelaktigt. Prova vår övning för att bygga upp dina bäckenmuskler

√ SLAPPNA AV
Prova avslappningstekniker.

√ ANVÄND TROSSKYDD
För att du säkert ska känna dig fräsch och ren hela dagen kan du också använda trosskydd som är särskilt utformade för känsliga blåsor, som Always ProFresh trosskydd med NeutraPearls™ för att fånga och neutralisera lukter i timmar.

Hur man hanterar postnatala blödningar (avslag)?
En annan oväntad förändring i kroppen som kan uppstå efter förlossningen är ett flöde som kallas avslag. Detta flöde är blod och vävnad som fodrade livmodern. Detta kommer att vara fallet oavsett om du föder vaginalt eller med kejsarsnitt. Färgen på avslagsflödet förändras med tiden. Den är röd de första tre till fyra dagarna innan det förvandlas till ett rosa-brunt flöde. Mängden av avslagsflöde avtar vanligtvis med tiden och det blir ljusare runt den tredje veckan efter förlossningen.

Om det kommer ut stora klumpar, tala med din läkare eftersom detta kan vara ett tecken på ett möjligt problem. Behåll också den binda som innehåller klumpen då din läkare kan vilja undersöka den.

Registration

Bli medlem i vårt Bra Vardag och få exklusiva erbjudanden!

Bli medlem

Bekräfta dina kontaktuppgifter

För att slutföra din förfrågan, var god fyll i informationen nedan