Ljusterapi mot höstdepp

Ljusterapi mot höstdepp

Efter en underbar sommar väntar en lång och mörk höst och vinter. Mysigt tycker många, helt okej tycker andra. Men för en del av oss gör bara tanken på denna årstid oss mer eller mindre deprimerade. Då kan ljusterapi bli räddningen.


Det finns ännu inga vetenskapliga belägg för det, men att det är stora skillnader i hur mycket vi berörs av mörkret råder det ingen tvekan om. Inte heller att detta är kopplat till dygnsrytmen, vilket i sin tur påverkar vårt hormonsystem:
– Melatoninet (”nattens hormon”) ökar vid mörker och det känner vissa av mycket mer än andra under mörkertiden, förklarar Cecilia Rastad, leg sjukgymnast vid Uppsala universitet, som tidigare forskat på ljusterapi och vinterdepressioner.

Ungefär 15 procent av befolkningen upplever att de har så stora problem av mörkret att det påverkar livskvaliteten, medan bara en liten del – ungefär två procent – drabbas så hårt att de faktiskt får en riktig depression. Det kan förstås vara svårt att bedöma exakt var gränsen går, men känner du att besvären är så stora att de begränsar ditt liv, både fysiskt och psykiskt, bör du söka vård och kan då den vägen få remiss till ljusterapi eller annan behandling, berättar Cecilia Rastad.  

1. Motsvarar mulen sommardag
Behandlingen sker i specifika ljusrum, som är helt målade i vitt, vilket reflekterar ljuset på samma sätt som snö gör. Det är inget ”konstigt” ljus, bara så starkt att det motsvarar dagsljuset en mulen sommardag.

-Man kanske tror att man får ungefär samma styrka av att bara tända en lampa, men det är stor skillnad, avslöjar hon. Ljusstyrkan mäts i lux, som en mulen sommardag ligger på runt 3000, medan en bra arbetsbelysning bara ligger på 600 lux.
Så styrkan på ljuset är alltså det centrala i behandlingen. Men också att den sker ofta och regelbundet (1-2 timmar om dagen i tio dagar) för god effekt – och att man inte blundar under tiden:
-Registreringen av ljuset sker nämligen i ögat, som skickar signaler till vår inre klocka, förklarar hon.
Cecilia Rastad har kunnat hjälpa många med ljusterapi och har då ganska snabbt sett en tydlig förbättring mot ökad pigghet och större livsglädje igen.  Men även om erfarenheterna av behandlingen är goda så saknas det fortfarande tillräckligt med forskning för att med visshet kunna säga behandlingen fungerar.  

2. Hjälp dig själv
För den som har mer lindriga besvär som ökad trötthet men som ändå lider av mörkret, finns mycket man kan göra själv, framhåller hon:
-Ta alla tillfällen du kan att komma ut en stund på dagen, som att gå en promenad på lunchen. Det ger dubbel verkan, eftersom även motion i alla dess former lindrar besvären. Tänk också på att äta och sova bra och att varva ner med att ha mörkt och skärmfritt en bra stund innan du går och lägger dig. Att sitta vid datorn är inte bara stressande i sig, utan också själva ljuset från skärmen gör att det kan försvåra insomnandet!

Blir du ändå inte hjälpt kan ett extra tillskott av D-vitaminer behövas, eller att du införskaffar en egen ljusterapilampa. Den fungerar på samma sätt som lamporna i ljusrummen, men har oftast ännu starkare ljus. Därför behöver man inte sitta lika länge:
-Det är jätteviktigt att du läser ordentligt hur den ska användas, både hur länge och på vilket avstånd, betonar Cecilia Rastad.

För de flesta av oss innebär tack och lov mörkare tider inte värre symptom än att vi blir lite tröttare och kanske smådeppigare än vanligt – och att vi alltså därmed klarar oss alldeles utmärkt med dessa egenvårdstips. Därför ska vi inte heller se på ”behandlingen” så dramatiskt, tycker Cecilia Rastad, som sammanfattar:
-Använd sunt förnuft. Försök få så mycket bra ljus som möjligt för att må bra och gör inte ljusterapin till ännu ett kravfyllt projekt att klara av.

Skribent: Eva-Lotta Sigurdh

Registration

Bli medlem i vårt Bra Vardag och få exklusiva erbjudanden!

Bli medlem

Bekräfta dina kontaktuppgifter

För att slutföra din förfrågan, var god fyll i informationen nedan