Jämförelsefällan

Facebook: egoboost eller självkänslemarodör?

Snyggare, roligare, intressantare, smartare … Vi jämför oss med andra och vill ständigt ha mer, men när vi väl kommer dit blir vi inte nöjda ändå. Fastna inte i jämförelsefällan.


Vi lever i en narcissistisk tidsålder där det egna jaget förpackas och marknadsförs som ett slags varumärke via sociala medier som bloggar och Facebook. Hur saker tar sig ut är många gånger viktigare än hur saker är, men att visa upp en tillrättalagd yta är vare sig en problemlösare eller en väg till ett lyckligt liv.


Tidigare i våras presenterades en undersökning som slår fast att sociala medier som Facebook får många att må dåligt. Leif Denti, doktorand i psykologi på Göteborgs universitet, har varit med och gjort studien som visar att de som dagligen loggar in sig på Facebook är mindre nöjda med sina liv: ”Vi tror det har att göra med att man jämför sig med andras profiler” sa han i en intervju i Aftonbladet. Alla uppdateringar som tenderar att visa en idealiserande livsstil med exotiska utlandsresor, lyckade karriärer, goda middagar, stora umgängen och välartade familjer gör att det egna livet kan kännas torftigt. Men jämför man sig konstant med andra förvrängs omdömet vilket gör att man förlorar förmågan att se klart på sig själv och på andra. Då kommer avundsjukan som ett brev på posten och det kan lätt bli som Nanne Grönvall sjunger i schlagern från 1998:
”Du har alltid en sån äcklig tur, ett osvikligt flyt, Själv får jag hävda mig genom överdrivet skryt. Varför får du alltid allt som både du och jag vill ha, Och varför ska jag behöva låtsas vara glad? Jag är så avundsjuk, jag är så avundsjuk ...”

Faktum är att avund är en av livets grundbultar, den kan användas som en stimulerande drivkraft för att få det bättre – då för den utvecklingen framåt. Men är det en missunnsam avund väcker den obehagliga och destruktiva mindervärdeskänslor.
Så sluta att jämföra dig med andras glamouriserade statusuppdateringar. Använd istället sociala medier som det fantastiska redskap det är, det som hjälper dig att hålla kontakten med vänner och kolleger över hela världen.

Undvik jämförelsefällan

  • Se bortom fasaden, det finns fler sanningar än det som visas upp på Facebookuppdateringar och bloggar.
  • Stärk din självkänsla och ditt självförtroende genom att göra saker som är viktiga för dig.
  • Flytta fokus från dig själv, acceptera att vi alla har olika värderingar, normer och behov.
  • Om du gläds åt andras framgångar ger det energi till dina egna.
  • Att jaga lyckan kan vara en drivkraft, men det gäller att hitta balansen så att inte livet bara består av jakt på något ouppnåeligt.
  • Lycka är relativ och baseras på individuella behov. Man kan vara världens rikaste person, men ändå vara olycklig.
  • Du är viktigast i ditt liv, det är grunden. Visa ödmjukhet mot dig själv och inför andra. Har man en god relation med sig själv behöver man inte jämföra sitt eget liv med andras.
  • Forskning på unga kvinnor visar att idrott kan ge bättre självförtroende och en mer positiv självbild.
  • Lyssna på dina barn, ge dem trygghet och säkerhet i deras val och deras åsikter. Låt barnen få ta plats i diskussioner så får de en bra grund för självkänsla. Dessutom är risken att barnen smittas med dålig självkänsla om vi tycker att våra egna liv är mindre värda än andras.
  • Forskning visar att affirmationer som påstås stärka självkänslan snarare stjälper än hjälper.
Registration

Bli medlem i vårt Bra Vardag och få exklusiva erbjudanden!

Bli medlem


Av Elisabet García Dahlbäck

Bekräfta dina kontaktuppgifter

För att slutföra din förfrågan, var god fyll i informationen nedan