Hudvårdstips

Hudvårdstips

Hygien och vård av mindre synliga områden, såsom huden bakom öronen, våra armbågar, knän, fotsulor och könsområdet, är viktigt! Upptäck hur du kan skämma bort de här delarna av kroppen.


HUR DU FÖRBÄTTRAR HYGIENEN PÅ DE MINDRE SYNLIGA DELARNA AV KROPPEN

TIPS 1: DINA ÖRON
Dina öron kan få sol- och vindskador och behöver samma skydd som ditt ansikte och andra utsatta kroppsområden.  Dessutom är örat ett viktigt område för akupunktur och används för att behandla sjukdomar såsom humörstörningar, fetma och smärta såväl som andra åkommor. Förutom det kan massage av örat förbättra ditt humör och ha läkande fördelar.

TIPS 2: DINA ARMBÅGAR
Vissa kvinnor lider av torra armbågar. Överväg att använda närande olja - kroppsolja eller ännu bättre olivolja - som kan hjälpa till att återfukta och mjuka upp grov, torr hud.

TIPS 3: DINA BRÖST
En mjuk massage av din brösthud med mild olja kan stimulera god blodcirkulation. Det bästa du kan göra för att hålla dina bröst friska är att träffa din vårdgivare årligen för en bröstundersökning. Det i kombination med att göra en egen bröstundersökning i månaden kan hjälpa dig att upptäcka eventuella förändringar i deras tidigaste skede.

TIPS 4: DINA KNÄN
Huden på knäna kan bli torr av att utsättas för miljöfaktorer såsom vind, låg luftfuktighet och kallt väder. Knäna kan också behöva skrubbas då och då. Använd en peelinghandske eller en fotskrubbningskräm. Massera dina knän efteråt med en blandning av citronsaft och olja och låt den tränga in under några minuter innan du tvättar bort det med en varm dusch för att verkligen skämma bort dina knän.

TIPS 5: DINA SKINKOR
För att hålla skinkorna fina och mjuka, återfukta dem. Vill du verkligen skämma bort dem? Behandla dem då lika bra som resten av kroppen genom att tvätta dem med varmt vatten och en mild tvål. Massera sedan huden försiktigt med en mjukgörande kräm. 

TIPS 6: DINA FÖTTER
Visste du att fotsulorna (tillsammans med handflatorna) har den tjockaste huden på kroppen? Trots detta bör de inte glömmas bort. Använd ett par tennisbollar och rulla dem under fötterna under dagen. Denna enkla övning stimulerar energipunkter på fötterna och driver blodcirkulationen till området. Det hjälper dina trötta fötter.

TIPS 7: INTIMVÅRD
Huden i underlivet, mer känd som den intima huden, kan vara mer känslig än andra delar av kroppen. Dessutom bör du, när du har mens, ta hand om din hud så väl som möjligt. Förbättra din intimhygien genom att:

  √ Hålla ditt intima område rent och torrt. Ta av våta baddräkter och träningskläder med en gång. Inte bära åtsittande träningskläder.
√ Rengöra dina intima delar försiktigt med ljummet vatten med hjälp av en mjuk tvättlapp, fingrarna eller genom att försiktigt skölja området medan du duschar.
√ Undvika produkter som kan förändra dina vaginala pH-nivåer. Tvätta med varmt vatten.
√ Bär kläder med bra ventilation. Använda 100 % bomullsunderkläder. Dubbelskölj underkläder eller kläder som kommer i kontakt med underlivet efter tvätt.
√ Beroende på ditt flöde, byta binda var tredje till fjärde timme eller innan den blir genomblöt.
 
Om du upplever hudirritation i ditt underliv (intim irritation), kontakta din läkare eller vårdgivare för att fastställa orsak och lämplig behandling.

Registration

Bli medlem i vårt Bra Vardag och få exklusiva erbjudanden!

Bli medlem

  Logga in för att kommentera

Tävla nu!
Pampers Baby-Dry Pants är en grym blöja!

Pampers Baby-Dry Pants är en grym blöja!

"

Helt underbar och grym blöja! Passar alla tillfällen. Även att den blir full så blir de inte som ett kompakt paket under byxorna! Vi är jätte! Nöjda och har bytt till Pampers baby-dry

"

av panelmedlem
Nushkii

Pampers Baby-Dry Pants beskrivning

Pampers Baby-Dry Pants beskrivning

"

Håller med! Vi är väldigt nöjda med blöjan. Mjuk, smidig, torr och bra passform skulle jag absolut använda för att beskriva den.

"

av panelmedlem