En nybörjarguide till meditation

En nybörjarguide till meditation

Meditation är en enklare väg än du kanske tror till att må bättre och undvika stressrelaterade besvär.


För de allra flesta så låter säkert meditation som en himla bra idé – vem vill inte vara mer lite mer avslappnad och fridfull? Men många slår också bort det som något flummigt och mystiskt som tar åratal att lära sig.

Men, till och med meditationsexperterna säger att hemligheten med meditation är att försöka undvika att komplicera det. ”Håll det enkelt”, säger meditationsläraren och författaren Michael Attie. ”Bry dig inte om att göra det på det perfekta sättet. Det finns lika många meditationstekniker som det finns utövare”. Meditation behöver inte ens ta mycket av din tid, så varför inte testa? Här är Michaels fem enkla tips för att komma igång.


Sitt alldeles tyst
Hitta en lugn plats där du kan sitta ned i lugn och ro – kanske utomhus i naturen eller en plats i hemmet som är lugn, det är viktigt att du känner dig trygg. ”Fokusera på en blomma, ett träd eller ett objekt du tycker är vackert”, säger Attie. ”Bara att bli medveten om världen runt om dig är meditation”.

Koncentrera dig på din andning
Se till att du är bekväm, blunda och koncentrera dig på dina andetag. Om du känner att du behöver så upprepa tyst för dig själv, ”andas ut, andas in”. Michael säger också att det inte finns någon anledning att övertänka det du gör. ”Bara säg till dig själv att jag är redan här, jag mediterar, jag är här”.  Många oroar sig för att de gör fel eftersom deras hjärna inte är fri från tankar, men Michael säger att det är helt normalt. ”Bara återvänd till din andning. När du koncentrerar dig på den så kommer dina andra tankar inte att verka så viktiga, de kommer inte störa dig så mycket”, säger han.

Försök vara regelbunden
Michael uppmuntrar också till att man ska försöka att vara så regelbunden och uthållig som möjligt. ”Ta dig tid även om du är superstressad och har tankarna på annat håll. Dina försök kommer att bli mer djupgående med tiden”, säger han, och det gäller även om dina tillfällen ibland blir kortare eller om du behöver byta plats tillfälligt en dag. ”Du kan meditera medan du väntar på ett möte eller ett telefonsamtal. Du kan praktisera meditation när som helst och var som helst. Om du är för trött på kvällen, testa om morgnarna fungerar bättre”, föreslår han. ”Om du inte har tjugo minuter i följd en dag, gör tio tvåminuters-sessioner utspridda under din vakna tid”.

Hitta stöd
Michael poängterar också vikten av att antingen hitta en grupp andra mediterare du kan ansluta till eller, om första alternativet inte är möjligt, lyssna på ett meditationsband. ”Det är enklare att praktisera i en grupp än att göra det helt själv”, förklarar han. ”Testa olika klasser och så småningom kommer du att hitta en som passar dig”. Vi är alla olika, så ta inte bara första bästa om den inte fungerar för dig eller om du inte får en bra känsla. Leta tills du hittar en som verkligen känns bra, annars är risken stor att du ger upp.

Var snäll – både mot dig själv och andra
Michael är av åsikten att om du redan behandlar dig själv och andra väl, så är du redan på den meditativa planhalvan. ”Hur du väljer att leva ditt liv är viktigt”, säger han. "Att alltid göra sitt bästa och sedan gå vidare när det är gjort”.


Så nu när du har fått tillvägagångssättet förklarat för dig och dessutom fått veta att du kan göra det när du vill och var som helst, så är det ingenting som står mellan dig och din inre frid. ”Bästa tillfället att börja meditera är när du tänker att du inte alls har tid att börja med det!”, säger Michael och skrattar.


Fler lästips:
Världens godaste bananbröd med nötter
Ät dig till en bättre hälsa

Registration

Bli medlem i vårt Bra Vardag och få exklusiva erbjudanden!

Bli medlem

Bekräfta dina kontaktuppgifter

För att slutföra din förfrågan, var god fyll i informationen nedan