Återställ lugnet: övningar och tekniker för att besegra stress

Återställ lugnet: övningar och tekniker för att lindra stress

Är det lite mycket just nu? Kolla in våra tre bästa tips för att lindra spänningar, förbättra konditionen och skapa välbefinnande.


Pilates
Den här träningsformen uppfanns av Joseph Pilates och är superkändisarnas storfavorit när det kommer till att hålla kroppen i toppskick – den bygger upp grundstyrkan, ökar flexibiliteten och ger långa, mjuka muskler. Och det stannar inte där, pilates är bra för mer än just det fysiska. Den djupa andningen och de långsamma, precisa rörelserna skapar lugn i ett stressat sinne.

Pilates är inget som ger resultat på ett kick, men efter tre-fyra klasser brukar man börja känna skillnad i både kropp och själ.

Fakta

  • Joseph Pilates utformade särskilda redskap till en del av övningarna jan skapade och vissa träningslokaler erbjuder "maskin-Pilates", men vanligast är att träna på matta och jobba med kroppens egen tyngd som redskap.
  • Ha bekväma kläder, var barfota eller ha strumpor. Avlägsna smycken och klocka, kroppen ska vara så ren som möjligt.
  • Pilates fungerar för de allra flesta, från redan fitnessfrälsta till soffpotatisar.
  • Gå i en så liten klass som möjligt, i början behöver man mycket instruktion för att lära sig övningarna korrekt. Pilates går bra att träna hemma när man väl kommit in i det. Ett till två pass i veckan är lagom.


Yoga
Yoga har utövats i över 5000 år, så det är inte direkt något nytt påfund. Ursprungligen kommer träningsformen från Indien, och är känd som en holistisk typ av motion som är bra för både det fysiska, mentala, emotionella och andliga välbefinnandet. Man jobbar mycket med flexibilitet, andning och avslappning.

Yoga är ett utmärkt medel för stresshantering, innefattar olika serier av både rörliga och stillastående positioner kombinerat med fokus på andning. Yoga ger bättre sömn, tonade muskler och ett klarare sinne.

Fakta

  • Alla kan utöva yoga. Och det finns många olika varianter, så om Vinyasa inte är din grej, så kanske du ska testa Bikram, eller Hatha, eller Kundalini... Det finns något för alla inom yogan!
  • Vi rekommenderar att du investerar i en yogamatta.
  • Ofta känner man positiv effekt redan efter första passet.
  • Ha på dig kläder som andas och tillåter rörelse. Oftast är man barfotad.
  • Gå på klasser om du är nybörjare, så du lär dig grunderna. När du kan dem kan du träna hemma. Yoga kan du dessutom träna dagligen, även om du bara har tid med några få övningar så är det en fin rutin att jobba in.
Registration

Bli medlem i vårt Bra Vardag och få exklusiva erbjudanden!

Bli medlem


Tai chi
Tai chi är långsamma, flytande kroppsrörelser som man utövar med fokus på koncentration, avslappning och kroppens energiflöde. Träningsformen tonar kroppens muskler utan att överanstränga dem, förbättrar balans, koordination och flexibilitet. Och som du kanske misstänkte, så reducerar tai chi även stress!

Fakta

  • Du behöver ett lugnt ställe där du inte blir störd, ingen särskild utrustning krävs.
  • Du känner av resultaten omedelbart, så fort du slappnat av och har glömt ditt hektiska schema så kommer kroppen bli mindre spänd och stressen lyfta från din kropp.
  • Bär bekväma, lösa kläder. Tai chi utövas oftast barfota eller i en lätt, tunnsulad sko.
  • Både nybörjare och vältränade atleter kan med fördelar träna tai chi. Se till att lära dig grunderna ordentligt genom att gå på klasser och lektioner innan du börjar träna på egen hand. Tai chi kan du utöva varje dag.


OBS!
När det gäller att byta rutiner och börja träna något nytt, om du har några tveksamheter kring din personliga hälsa, så rådgör alltid med läkare först.


Vad får dig att slappna av?
Lämna gärna tips och pepp i kommentarsfältet nedan!

Läs mer:
Fysisk träning + mindfulness= bra!
Allt om yogatrenden Bikram



  Logga in för att kommentera

Nyttig plockmat
Nyttig plockmat
5

Nyttig plockmat

You have already participated to this slideshow