9 sätt att peppa dig själv

9 sätt att peppa dig själv

0
Vi lever våra liv i uppskruvat tempo. Det är lätt att hamna i en negativ spiral. Här är nio tips som hjälper dig när du känner dig nere.

Många människor kommer ingenstans i livet, trots att de verkar ha fått allt på silverfat. Varför är det så? Vad skiljer de personer som lyckas nå höjderna privat och på jobbet, från alla andra? 

Tvärtemot vad de flesta tror, är det inte intelligensen eller de fysiska förutsättningarna som är hemligheten. Framgång är istället oftast resultatet av en sak. Ett gott självförtroende. För många negativa tankar startar en negativ spiral som leder till osäkerhet, fler negativa tankar, ännu större osäkerhet och så vidare. Självkänslan sjunker som en sten. 

Här är några tips i hur du kan dra i nödbromsen:

Tips 1: Sjunk under ytan en stund
Bestäm på förhand om du vill deppa i en kvart, en halvtimma eller en timma. Sätt en äggklocka så att du inte drunknar i ångest. Men vältra dig inte bara i din olycka. Ägna istället tiden åt att skriva ner det som oroar dig. All ångest, all stress, allt ska ner på pappret. Tillåt dig att tycka synd om dig själv. När tiden är ute - använd dina nedtecknade tankar för att komma på ett konstruktivt sätt att simma upp till ytan igen.

Tips 2: Acceptera dig själv
Vill du ha kärlek och respekt från andra, måste du först och främst älska och respektera dig själv. Vissa saker går inte att ändra. Tycker du till exempel att du inte är snygg nog eller skäms du för dina föräldrar? Inse att du är en komplex varelse med mycket mer att komma med än ditt utseende eller din bakgrund. Acceptera att vissa saker inte kan förändras. Fokusera på det som du är nöjd med istället!

Tips 3: Lyssna på kroppens signaler
Är du utschasad? Kanske måste du tillfälligt trycka på paus för någon aktivitet i ditt liv, så du hinner ta hand om dig själv. Det är bättre att helhjärtat ta sig an några få uppgifter, än att hafsa runt. Man kan inte vara bäst på allt.

Tips 4: Kärleksbomba dig själv
Hitta en ostörd plats med en spegel och tala om för dig själv vad du är bra på och vad du är nöjd med i livet. Inspireras av Jessica i den här videon.

För att verkligen komma igång - gör det till en del av din morgonrutin.

Tips 5: Umgås med positiva människor
Negativa tankar smittar av sig - precis som glada gör. Välj vänner som får dig att må bra, och som får dig att se livet och dig själv från den ljusa sidan.

Tips 6: Ge och du ska få
Har din vän en snygg tröja? Gjorde din kollega en strålande presentation? Berätta det för dem! Var inte snål med komplimangerna, men se till att de har substans. Var snäll, och du mår bättre. En extra bonus är att andra lättare öppnar upp mot dig, och ger dig komplimanger tillbaka. 

Tips 7: Bygg en buffert
Förbered dig för dåliga dagar, genom att skapa en må-bra-låda. Fyll lådan med glada hälsningar och meddelanden. Skriv ner komplimanger du fått. Samla bilder på dig själv som du är nöjd med och som påminner dig om roliga händelser. När det dåliga självförtroendet knackar på dörren, tänd ett ljus och gå igenom lådan.

Tips 8: Lyssna dig till toppen
Alla vet att musik påverkar oss, till och med mer än vi själva tror. Ta tillvara på möjligheterna musiken ger. Skapa en spellista med musik som får dig att må bra och med textrader som piggar upp dig. Spela den sedan för dig själv när du inte riktigt orkar ta dig i kragen. Stampa takten eller dansa med lite, så blir effekten ännu större.

Tips 9: Le mot världen och världen ler mot dig
Det tar bara några sekunder att skapa ett första intryck. Se till att du inte blir bortsållad i onödan. Le ofta. Möt andra med blicken. På så sätt utstrålar du självkänsla och självkontroll. Och det i sin tur gör att andra behandlar dig bättre. Vilket leder till större självkänsla. Se där! Plötsligt har du vänt spiralen och är på väg uppåt.

Jobba på att förbättra dig självkänsla. Du kommer bli förvånad över hur ditt liv förändras till det bättre.

Av: Vendela Magnusson

 

 

 

0

Lägg till en kommentar

Vi tror att du kommer att tycka om