Träna med förkylning – går det?

Träna med förkylning – går det?

0
Att träna med förkylning innebär risk för hjärtmuskelinflammation. Fortsätt läsa för att få veta om du bör avstå för att inte bli sjukare.

Det sveper en träningsvåg över Sverige. Löptrenden är stark och nya roliga träningsformer dyker upp på sportanläggningarna varje vecka. För många är träning en väl inrutad vana som man inte gärna avstår från.

Är man utslagen av influensa lockar visserligen inte gymmet, men lite snorig kan man väl vara?
- Bäst är att vänta ett par till tre dagar tills man ser vad det är man har drabbats av. Eftersom kroppen har fullt sjå med att bemästra infektionen kan man bli sämre om man dessutom tränar, säger Maria Remén, infektionsläkare och biträdande smittskyddsläkare vid Mälarsjukhuset i Eskilstuna.

Hindra smittspridning
En annan aspekt är att det inte är särskilt hänsynsfullt att vara på sin träningsanläggning med en förkylning i full blom. Redan dagen innan den bryter ut och i början, när snoret är klart, är man som mest smittsam. Genom att nysa på träningsredskap eller hosta i bastun utsätter man andra för risken att insjukna.

Då kan det vara bra att komma ihåg att det finns utmärkta tillfällen att hålla igång även utanför gym och andra gemensamma utrymmen. Kanske utövar du en sport där du ibland behöver drilla teknik, koordination eller kanske mental träning. Det kan du göra på hemmaplan eller utomhus några dagar.

Är du så sjuk att du inte känner för att vara utomhus en halvtimme är du förmodligen för krasslig för att träna i lokal också.
- När kroppen inte orkar med ett helt träningspass kan man ta en promenad. Komplettera med stavar så blir det mer konditionsträning. Huvudsaken är att man lyssnar på kroppen, råder Maria Remén.

En rejäl promenad med eller utan stavar, lätt skidåkning eller en lugn cykeltur - det finns många sätt att upprätthålla konditionen. I vissa fall kan du till och med bli frisk snabbare. Tumregeln är att inte träna så hårt så att du blir kraftigt andfådd.

Avstå vid feber
Men andra gånger ska du helt avstå från träning, och detta gäller även lättare träningspass. Har du feber, muskelvärk, hackig hosta eller diarré så är det läge att vila. Högintensiv intervallträning kan påverka ditt immunförsvar negativt så att du blir ännu sjukare.

Det är också bra att tänka på att en vanlig förkylning kan orsaka hjärtmuskelinflammation.
- Det är ovanligt, men kan orsakas av en vanlig infektion och är ett allvarligt tillstånd. Symtomen är desamma som för hjärtinfarkt - ont i bröstet och svårigheter att andas, säger Maria Remén.

När man är på väg att bli frisk då, hur snart kan man träna? Återigen gäller det att lyssna på kroppen. Är man matt och tung i kroppen är det bättre att avstå. När man orkar mer kan man börja försiktigt, inte ta ett intensivgympapass direkt.
- Har man exempelvis halsfluss och äter antibiotika är man smittfri efter tre dagar, konstaterar Maria Remén.


Förkylning och träning for dummies
Träna: När kroppen känns som vanligt efter avklarad infektion. När infektionen väl har brutit ut och det är en vanlig förkylning kan du träna trots snuva, i den mån du känner dig pigg. När du bara känner dig halvkrasslig, förlägg träningen utomhus och ta inte ut dig helt. Frisk luft och lågintensiv träning kan göra dig frisk fortare.

Träna inte: På gym precis när förkylningen bryter ut. Du smittar garanterat andra. När du har feber. Du kan riskera att bli ännu sämre. Löpning och högintensiv intervallträning kan göra dig sämre när du inte är helt frisk. Avstå helt från den typen av träning medan du kurerar dig.

Skribent: Annika Hedberg



Vinn en vinterresa med Venus


Mer läsning:
Boosta ditt immunförsvar!
Håll dig frisk genom att äta rätt
Kostnadsfria varuprover

0

Lägg till en kommentar

Vi tror att du kommer att tycka om