Håll familjen frisk

DesktopImage
0
Fem enkla tips för att hålla familjen frisk och kry i vinter

Ingen kan hindra ens familjemedlemmar från att bli sjuka (vore inte det härligt?), men det finns ett par enkla saker man kan göra för att hålla bakterier och snuvor på avstånd.

Gå igenom vår checklista och se hur små ändringar kan göra stor skillnad.

Glöm inte att för mer allvarliga sjukdomar bör man alltid kontakta sin läkare eller sjukvårdsupplysningen.

1. Ät ordentligt

En balanserad kost hjälper en att hålla sig frisk och hålla energin uppe.

Lättare sagt än gjort kanske, speciellt om man har ont om tid och familjemedlemmar som är mer än lite kräsna med vad de äter och inte äter just denna vecka!

Här är ett par enkla trick som kan vara till stor hjälp. Det är till exempel viktigt att starta dagen rätt med en nyttig frukost istället för att låta barnen äta något halvfabrikat fullt av socker. Gröt tar bara ett par minuter att tillaga i mikrovågsugn och blir ännu nyttigare om man toppar den med lite färsk frukt.

Mellanmål behöver inte vara onyttiga - ett par nyttiga alternativ skulle kunna vara nötter, färsk frukt eller grönsaksstavar.

Servera mycket grönsaker till middagen, och försök att göra sås från grunden istället för att använda halvfabrikat, så vet du dessutom exakt vad det är som serveras.

2. Sov gott

Även om alla behöver olika mycket sömn är det viktigt med regelbundna sovrutiner för att kropp och knopp ska kunna återhämta sig ordentligt efter en lång dag. Att vara väl utvilad är också viktigt om man försöker att gå ner i vikt.

Om man har småbarn som inte vill sova i sin egen säng kan en god natts sömn låta som en mycket avlägsen dröm (förlåt!). Det som är viktigt att komma ihåg här är att nätterna med dålig sömn inte varar för evigt, och att det finns enkla saker man kan göra, som att etablera en fast och konsekvent läggningsrutin samt att inte knöla och gnöla för mycket med sitt barn om han eller hon vaknar på natten.

3. Håll dig i form

Träning är bra för både kropp och själ, och även tonåringar som är upptagna med prov och skolstress kan verkligen må bra av det.

Försök att gå, eller om du har möjlighet, ta cykeln istället för att åka bil, till exempel när du lämnar barnen vid skola och förskola. Med barn under 10 års ålder kan man cykla på trottoaren och hålla uppsikt på fotgängare istället, vilket gör cykelturen säkrare och barnen blir fortfarande aktiverade.

Försök att göra träning till en rolig aktivitet, oavsett om ni leker kull i parken eller har dansturnering med hela familjen.

4. Boosta energinivåerna

Det finns många små sätt att få mer energi, till exempel dricka mer vatten och ta en paus för att djupandas - genom att göra det kan alla bli piggare och gladare!

Läs vår artikel Besegra januari-deppen.

5. Hygien är A och O

Om någon har influensa kan en nysning från den personen sprida ut 10 miljoner influensapartiklar per millimeter! God hygien kan hjälpa till att förebygga vanliga magsjukor, förkylningar etc.

Att tvätta händerna ordentligt med vatten och tvål är inte att underskatta, eftersom detta kan minska spridningen av bakterier något enormt. Visste du att man egentligen bör tvätta händerna lika lång tid som det tar att sjunga 'Ja må han leva' två gånger (i normal takt - inget fusk!)?

När någon blir sjuk

Om du är riktigt oroad över en familjemedlems hälsotillstånd bör du självklart boka tid hos er läkare eller kontakta sjukvårdsupplysningen.

Om du bara är osäker på om ditt barn borde stanna hemma från skolan eller inte, är det värt att tänka på att om barnet får vara hemma och vila när han eller hon mår dåligt så kommer han eller hon missa färre skoldagar i det långa loppet. Dock är det viktigt att hålla koll på vilka regler som gäller för när ett barn som har varit sjukt får komma tillbaka på just er skola.

Har du några bra tips på hur man håller sig själv och sina familjemedlemmar friska och krya? Dela med dig med hjälp av kommentarsfunktionen nedan.

0

Lägg till en kommentar

Vi tror att du kommer att tycka om