Träna tillsammans

Träna tillsammans

Det är bra att hålla kroppen i form, men ännu bättre om man kan hitta formen tillsammans! Träning är ett utmärkt sätt att tillbringa tid ihop samtidigt som man skakar av sig vardagens stress och press.


Jogga/springa

Bra för: kroppens alla muskler, men det är framför allt hjärtat som mår bra av ett springpass eftersom uthållighetsträning är bra för hjärt- och kärlsystemet. Om du springer 30–45 minuter i veckan får du dessutom snygga vad- och lårmuskler. Du tränar även biceps, mage och bröst, eftersom man faktiskt även tränar överkroppen när man rör armarna under springpasset.

 

Hur gör man det ihop? 

Det beror på er nivå. Om din partner är en van löpare till skillnad från dig, är det ingen idé att försöka hålla jämt tempo. Fråga i stället om ni kan springa ihop de första tio minuterna, så kan ni springa i er egen takt efteråt. Det fungerar som uppvärmning för din partner, samtidigt som ni får tillfälle att träna ihop. Om ni däremot är nybörjare båda två, eller kanske inte har sprungit på länge, kan det vara bra att öka tempot successivt. Det är alltid lättare att pusha varandra när man är två. Börja med korta löppass på 15 minuter och öka vecka för vecka.

 

Var?

I skogen eller i stadsparker. Det viktiga är att få tillfälle att koppla av och släppa spänningarna.

 

Och det bästa?

Den viktigaste stunden är stretchingen efteråt! Testa att stretcha ihop, exempelvis låren: lägg dig ner med ena benet böjt mot marken och det andra benet uppsträckt – låt din partner försiktigt trycka benet mot dig. 

 

Inlines

Bra för: rumpa och ben. Den här typen av träning är bra för både muskler och leder. Det kan även hjälpa till att stärka kroppen mot reumatism och andra ledbesvär som kan uppkomma till följd av obekväma arbetsställningar.

 

Hur gör man det ihop? 

Om ni aldrig har åkt förut, är det perfekt att lära sig ihop. Börja på raka banor eller platser som är avsedda för inlinesåkning. Låt din partner åka bakom dig och hålla dig om höfterna, så känner ni er snart trygga ihop. När ni känner er säkrare kan ni testa att åka längre sträckor ihop, hand i hand.

Registration

Bli medlem i vårt Bra Vardag och få exklusiva erbjudanden!

Bli medlem

 

Var? 

På vissa ställen finns det särskilda inlinesbanor, exempelvis på breda gator, längs havet eller i parker. Varför inte testa att utföra lördagsmorgonens bestyr med dina inlines?

 

Och det bästa?

Trevliga stunder och skratt hör ihop med inlines, och ger dig tillfälle att lära känna din partner lite bättre ute i friska luften. 

 

Gym

Bra för: allt! På vissa anläggningar kan det vara svårt att välja i det breda urvalet. Testa olika pass och upptäck nya favoriter, som du kanske aldrig skulle ha upptäckt på egen hand.

 

Hur gör man det ihop? 

På gym kan du välja maskin eller pass efter egen förmåga, behov och nivå. Ni kan antingen utforma ett träningspass som passar er båda, eller helt enkelt testa alla maskiner i lokalen. Även om ni inte har samma mål, kan gymträning anpassas till era enskilda önskemål. Eller varför inte testa konstim – det är mycket svårare än det ser ut! 

 

Och det bästa?

Vissa gym erbjuder barnpassning till förmånliga priser för par som tränar ihop. Fråga på ditt gym!

 

 

Bekräfta dina kontaktuppgifter

För att slutföra din förfrågan, var god fyll i informationen nedan