Så förbättrar du din träningsteknik

Så förbättrar du din träningsteknik

Om tankar på sommaren har fått dig att vilja förbättra din träning, då kan du börja med att prova de här enkla tipsen.


Med längre dagar och skönare väder blir det enklare att utöva sporten som du älskar. Det är även ett perfekt tillfälle för att höja ribban lite vad gäller din träning.

Även om du är väldigt sportig eller en ambitiös nybörjare, och oavsett vilken sport du väljer, så kan små saker göra en stor skillnad för att bli snabbare, starkare och mer vältränad.


Simning

Om simning enbart handlar om fettförbränning för dig så räcker det med att crawla långsamt i en halvtimme för att förbränna 240 kalorier. Men om du vill förbättra din teknik för att simma snabbare eller orka längre finns det små men effektiva förändringar att prova.

För att simma snabbare: Undvik plaskande och visualisera hur din kropp skär genom vattnet. Använda hela längden av dina armar för långa simtag fram och tillbaka. Att ha en stark överkropp kommer verkligen att hjälpa till med detta, så använd din tid på gymmet för cirkelträning.

För att bli mer uthållig: Förbättra din andning i vattnet. Ta ett andetag vart tredje simtag istället för vartannat. Det ger dina lungor tid att använda ditt andetag mer effektivt innan du tar ett nytt.

Visste du att? Att simma i en halvtimme motsvarar upp till 60 minuters träning på land.


Tennis
Tennis kräver både teknik och koncentration, men utan fart hinner du inte fram till bollen i tid och utan styrka kommer du inte få tillbaka den över nätet.

För att spela med mer styrka: Prova styrketräning. Att använda motståndsband när du gör dina vanliga övningar på gymmet maximerar nyttan av dem. Glöm inte bort att återhämtning är en viktig del av processen.

För att bli snabbare: Prova intervallträning. Om du alternerar att springa snabba sträckor med lika lång tid av återhämtning på rätt sätt, kommer dina muskler att arbeta mer effektivt och hjälpa dig att bli snabbare. Om du tränar tre gånger per vecka kan du köra intervallträning en gång av dessa.

Visste du att? Under de intensiva perioderna i intervallträning bränner kroppen kolhydrater för att få energi, och i övriga perioder bränner kroppen fett för att generera den energi som behövs för återhämtning.


Fotboll
Fotboll är både roligt och ett utmärkt sätt att hålla sig vältränad. Att förbättra ditt spelande innebär att du både slipar på din teknik och att du bygger upp en bättre uthållighet.

För att bli en bättre spelare: Träna med den fot du inte är van vid att använda. En spelare som kan spela med båda fötterna är ett hot på hela planen. Försök därför att fokusera på din icke-dominanta fot så fort du kan, även om det kan kännas väldigt klurigt till en början.

Registration

Bli medlem i vårt Bra Vardag och få exklusiva erbjudanden!

Bli medlem

För att bli mer uthållig: Att vara matchtränad innebär att du orkar spela en 90 minuter lång match utan att bli allt för trött eller förlora din skicklighet. Att springa är ett utmärkt sätt för att träna upp din uthållighet och du bör satsa på att orka springa i 45 minuter. Spring två till tre gånger i veckan och öka sakta distansen.

Visste du att? Studier har visat att spela fotboll kan vara bättre för din hälsa än att springa eller lyfta vikter. Intensiteten och variationen av rörelser som sparkar, snurrar och spurter innebär en bättre helhetsträning.


Cykling
Om du vill ge dig ut på längre turer men har tröttnat på din vanliga rutt, eller om du behöver boosta din självsäkerhet på vägarna, kan du gå med i en lokal grupp. Googla på nätet och du kommer hitta flera grupper runt om i landet som organiserar turer för alla behov och olika intressen. Om du vill förbättra din prestation kan du kombinera att cykla på vägarna med att gymma.

För att bli starkare för längre turer: Jobba på din överkropp. Det är ett måste för att kunna kontrollera cykeln när du åker fort och för att undvika ömmande armar efter en lång tur på en ojämn väg. Alla cyklister bör även jobba på sin bålstyrka som är nödvändig för att få kraft i benen.

För att bygga upp en uthållighet: Ge dig ut på vägarna och bege dig upp i backar. Om det är möjligt, sök upp cykelvägar där du inte blir avbruten av trafikljus och liknande. Om du använder en spinningscykel på gymmet bör du se till att variera hastigheten och motståndet för att fortsätta utmana din kropp.

Visste du att? Platta vägar ger möjlighet till en längre, lågintensiv aerob träning, och backiga vägar är bra för spurter av intensiv anaerob träning.


Squash
Att spela squash regelbundet innebär en hel del fördelar för din hälsa, särskilt för ditt hjärta och dina lungor, men även för att bygga upp dina muskler. Dessutom kan man väldigt ofta hitta squashbanor i lokala sportcenter. Ett bra sätt att förbättra dina färdigheter inom denna snabba sport är att spela med olika personer istället för samma varje gång – skillnaderna kommer verkligen att sätta dina färdigheter på prov.

Förbättra din snabbhet och smidighet: Ägna dig åt andra hjärtövningar som joggning, löpning och cykling som alla är bra för detta och dessutom bygger upp dina benmuskler.

Visste du att? Det handlar inte bara om att bli svettig. Koncentration är nyckeln i den här sporten, så håll dina ögon på bollen hela tiden.


Mer träningsinspiration
Snygga träningskläder – kom i form med stil
Lär dig springa den här månaden

Vilken är din sport? Och vad har du för tips? Låt oss veta i kommentarsfältet nedan.

VIKTIGT! Kontakta din läkare innan du börjar med någon ny träning eller ändrar på dina befintliga träningsrutiner, om du har några medicinska problem.


  Logga in för att kommentera

Vinnare
Pampers Baby-Dry Pants är en grym blöja!

Pampers Baby-Dry Pants är en grym blöja!

"

Helt underbar och grym blöja! Passar alla tillfällen. Även att den blir full så blir de inte som ett kompakt paket under byxorna! Vi är jätte! Nöjda och har bytt till Pampers baby-dry

"

av panelmedlem
Nushkii

Pampers Baby-Dry Pants beskrivning

Pampers Baby-Dry Pants beskrivning

"

Håller med! Vi är väldigt nöjda med blöjan. Mjuk, smidig, torr och bra passform skulle jag absolut använda för att beskriva den.

"

av panelmedlem

Pampers Baby-Dry Pants supernöjd

Pampers Baby-Dry Pants supernöjd

"

Kul att se en sammanfattninga av alla ord som lämnats :-) Mjuk, bra passform och bekväm är mina favoriter! Har köpt dessa blöjor flera gånger under testets gång, är supernöjd med dom!!

"

av panelmedlem

Nyttig plockmat
Nyttig plockmat
5

Nyttig plockmat

You have already participated to this slideshow