maximera träningen på semestern

Maximera träningen på semestern

Må bättre på semestern med pulshöjande motion, styrketräning och stretching! Håll ångan uppe under sommaren och ge dig själv 30 minuters träning om dagen.


Med semestern kommer lediga dagar fyllda med det lilla extra som sätter guldkant på vardagen. Man äter gott, dricker gott och unnar sig lite vila. Men eftersom de vardagliga rutinerna förändras I takt med att man lämnar arbetsveckorna eller studierna bakom sig kan det innebära att träningen skjuts upp till terminsstarten. Fast det är när man är ledig det finns tid att göra övningar man inte hinner med annars. Dessutom kommer sommaren med en skön meny av utomhusaktiviteter: Långa promenader, bärplockning, simning, löpning, klättring och inte minst lek med barnen. Ta tillfället när det kommer och spela brännboll, fotboll, krocket …
Du behöver inte ha några speciella träningskläder, det räcker med badkläder, t-shirt, linnen och skor som är sköna att gå i för att mixa vila och aktivitet.

På stranden
En sommar utan bad är ingen sommar. En rolig och muskelstärkande vattenlek är att springa på två till tre meter djupt klart vatten med en stor sten i famnen. Stenen ska vara så pass tung att man stannar kvar på botten utan att flyta upp. Övningen, som kräver cyklop eller simglasögon, går ut på att man springer en utsatt sträcka. När man nått målet tar man en sista kraftansträngning och simmar upp till ytan med stenen som överlämnas till nästa deltagare.
Har du en sandstrand i din närhet? Gör din egen kettlebell genom att fylla kraftiga påsar med sand till lämplig vikt. På Youtube finns det flera filmer med övningar som tränar uthållighet, styrka och balans.
Är du på en semesterort där det finns pool, ta med simglasögon och gör det till en rutin att simma några längder varje dag.  

I naturen
Under sommaren passar utomhusaktiviteter som promenader, cykling och löpning perfekt. Även trädgårdsarbete som att klippa gräset med en handgräsklippare ger motion liksom bärplockning i skogen. Får du din motion genom att springa är det ofta inga problem att lägga in en sträcka på landsortsvägar och skogsstigar. Men är man osäker på terrängen, kanske befinner du dig i en storstad, eller ogillar att springa i mörker kan man få lika bra motion med ett kort intervallpass: Spring så hårt du kan i drygt tre minuter, vila en minut, upprepa övningen fem gånger.

Styrketräning hemma
De flesta övningar du gör på ett gym kan göras i andra miljöer om du använder kroppen som motvikt. Tänk bara på att du måste vara ordentligt uppvärmd så att du inte går sönder när du tränar explosiva övningar. Är man till exempel van att köra styrketräning kan man uppnå ett bra resultat genom övningar som armhävning med klapp, jämfotahopp samt utfallsteg framåt från en höjd som är cirka 20 cm.
Med ett expanderband med handtag och dörrfäste kan man träna nästan exakt samma muskelgrupper som på ett gym. Bandet, som kan köpas på gym och på hemsidor, tar ingen plats i väskan och fungerar utmärkt för all slags styrketräning.
Du kan också lägga dig under ett bord och dra dig upp med armarna, en träning som stärker axlar och överkropp – så kallade chins,
Bara genom att varva att sitta och resa sig upp från en bänk ger också en träning om den upprepas i intervaller. Eller så hoppar man upp på bänken eller jämfota uppför en trappa, ta så många steg du kan i ett hopp. Det förutsätter förstås en viss smidighet.

Stretching
Att hälsa morgonen med en solhälsning är bra för kropp och själ och ger en bra start på dagen. Det förutsätter att du redan kan yoga, eller så kollar upp på nätet hur du ska göra. Det finns bra instruktionsfilmer på youtube. Yoga är en form av stretching, det finns också andra former av stretching man kan lära sig i boken Stretch to win (www.amazon.com), den finns också att ladda ner från nätet.
Under semestern är stretching på 30 minuter ett bra sätt att gå igenom kroppen. Den kan göras när man har det lugnt, på stranden, gräsmattan eller på hotellrummet. Stretching som gör kroppen mjukare gör man bäst innan man går och lägger sig så att kroppen får vara riktigt avslappnad.

Skribent: Elisabet García Dahlbäck


Registration

Bli medlem i vårt Bra Vardag och få exklusiva erbjudanden!

Bli medlem

Bekräfta dina kontaktuppgifter

För att slutföra din förfrågan, var god fyll i informationen nedan