Lär dig springa den här månaden!

Lär dig springa den här månaden!

Sex säkra tips på hur du förvandlar dig till en löpare, även om dina tidigare erfarenheter är på nivån att du ibland brukar springa till bussen.


Löpning är toppen både för din fysiska och mentala hälsa, det är dessutom gratis och du kan utöva det i stort sett var som helst. Därför är det så synd att många som kanske skulle vilja börja med löpning backar redan innan de har hunnit börja, bara för att de uppfattar det som ett mål för svårt att uppnå.

Men! Om du följer de här enkla stegen så kommer du snart klara den där löprundan galant, för löpning är faktiskt inte bara för naturliga atleter och fitnesstokiga.


Gå inte ut för hårt i början
Det här är jätteviktigt. Det är en naturlig instinkt att vilja maxa och gå ut hårt när man börjar med något nytt, men det är väldigt viktigt att du tar det lugnt inledningsvis. Dels kan du lättare skada dig om du är otränad, men framför allt är risken stor att du bränner ut dig och ger upp efter bara några gånger.

Ett bra sätt att gradvis bygga upp sin motion och styrka är att varva gång och löpning, om du tycker det låter tråkigt och vill svänga dig med mer tjusiga ord kan du bara kalla det för intervallträning!

Vila en dag mellan passen, då får dina muskler lagom med tid att återhämta sig. Och apropå muskler, lär dig skillnaden på träningsvärk och smärta. Träningsvärk betyder att dina muskler ger respons på det du låtit dem uthärda, och den värken kan du lindra med ett varmt bad och eventuellt lite liniment där det känns som värst. Smärta behöver total vila tills du är fullständigt återhämtad.


Hitta ett hjälpmedel som du gillar
Det finns väldigt många olika typer av löparappar ute på marknaden. Där kan du enkelt registrera hur mycket du sprungit och snabbt se din förbättringskurva. Här hittar du tips på bra löparappar!


Planera in tid för löpning i ditt schema
Vi har alla hektiska dagar, och det är så lätt hänt att det är just träningen som blir det man utesluter. Men det kallas "rutin" av en anledning, och det är viktigt att du verkligen försöker skapa utrymme för din träning i ditt vanliga schema, och det är lika viktigt att du fullföljer.

Många tycker att det underlättar om det läggs in i veckoschemat på väggen hemma eller i kalendern på mobilen. Andra slår ihop springturen med resan hem från jobbet, de springer hem helt enkelt! Hur du än väljer att lägga upp det, så är tre löprundor i veckan lagom.

Om du skulle missa någon gång, ta det inte så hårt och tänk inte att loppet (hihi) är kört för dig nu. Se bara till att du inte missar gången därpå.


Skaffa rätt grejer
Löpning är en jämförelsevis billig motionsform och du behöver inte massor av specialutrustning. Men, en sak du faktiskt behöver investera i är ett par vettiga löparskor, och det kan till och med vara värt att besöka en specialistaffär som hjälper dig ta fram ett par som passar just dig och din löparteknik. Det är mycket enkelt, du får springa någon minut på ett löpband och under tiden kollar de hur dina fötter beter sig, om du trampar inåt och sådana saker. Då behöver du skor som kompenserar så att du inte får ont i längden.

Det finns också speciella löparstrumpor, och det kanske du inte behöver i ett initiellt skede, men för längre distanser kan de faktiskt vara bra då de verkligen hjälper mot blåsor och skavsår.

Registration

Bli medlem i vårt Bra Vardag och få exklusiva erbjudanden!

Bli medlem

En rejäl sportbehå med stabilt stöd är också en god investering.


Värm upp, varva ner
Vad du än gör, börja inte kuta för allt vad tygeln håller sekunden som du kommer utanför ytterdörren. Det är ingen bra idé. Inte heller att bara krascha i soffan direkt efter löpturen är över. Din kropp behöver lite tid på sig för att både värma upp och för att varva ner.

Du kan förslagsvis både börja och avsluta din springtur med en rask promenad, att stretcha och tänja musklerna är också bra som både inledning och avslutning. Poängen är att du aldrig ska chocka din kropp, behandla den varsamt och ge den tid att anpassa sig.


Det ska vara kul också!
Oddsen för att du ska fortsätta med din löpning är miljoner gånger bättre om du faktiskt tycker det är roligt (precis som med allting annat).

Du kanske skulle ha en springkompis? Då blir löpturen lite mer av ett socialt event och du har möjligheten att ventilera dagen och livet med en vän, dessutom ger det extra motivation på de dagar då du helst av allt bara vill lägga dig i soffan framför Netflix.

Om du föredrar att springa ensam, så är vårt tips att testa några av de olika löparappar som finns. Du kan också lyssna på podcast eller en riktigt grym och peppande spellista.


Sätt upp ett mål
Allt blir roligare om man kämpar för något särskilt, så anmäl dig till ett lopp som ligger lagom i framtiden! Fem kilometer är en lagom nybörjardistans. Och jaa, du kommer vara redo, vi lovar!


Variera din träning
Det finns ingen regel som säger att du inte kan göra andra typer av träning bara för att du börjat springa. Tvärtom, variation är jätteviktigt för att inte tröttna, och dessutom kan andra typer av motion till och med förbättra din löpning. Pilates är till exempel jättebra för corestyrkan, medan yoga och simning är toppen för att stretcha ut musklerna.

Har du några peppande tips eller råd när det kommer till löpning eller bara att komma igång och bibehålla en rutin? Dela gärna med dig i kommentarsfältet nedan!

Läs mer:
Träna med förkylning, går det?

  Logga in för att kommentera

Vinnare
Pampers Baby-Dry Pants är en grym blöja!

Pampers Baby-Dry Pants är en grym blöja!

"

Helt underbar och grym blöja! Passar alla tillfällen. Även att den blir full så blir de inte som ett kompakt paket under byxorna! Vi är jätte! Nöjda och har bytt till Pampers baby-dry

"

av panelmedlem
Nushkii

Pampers Baby-Dry Pants beskrivning

Pampers Baby-Dry Pants beskrivning

"

Håller med! Vi är väldigt nöjda med blöjan. Mjuk, smidig, torr och bra passform skulle jag absolut använda för att beskriva den.

"

av panelmedlem

Pampers Baby-Dry Pants supernöjd

Pampers Baby-Dry Pants supernöjd

"

Kul att se en sammanfattninga av alla ord som lämnats :-) Mjuk, bra passform och bekväm är mina favoriter! Har köpt dessa blöjor flera gånger under testets gång, är supernöjd med dom!!

"

av panelmedlem

Nyttig plockmat
Nyttig plockmat
5

Nyttig plockmat

You have already participated to this slideshow