Höstens nya träningsformer

Höstens nya träningsformer

Att bestämma sig för att börja träna efter sommaren är ungefär lika vanligt som ett att bestämma sig att börja träna efter nyår. Det viktigaste är att du hittar en träningsform som känns rolig och motiverande, hittar du det är mycket vunnet. Bra Vardag har spanat in de senaste träningsformerna på Nordens största gymkedjor och förklarar fem höstnyheter, och kanske passar de dig?


HIT 35 – Högintensivt i 35 minuter

Vad är det: HIT står för högintensiv träning och 35 för passets längd - det vill säga 35 minuter. HIT är ett pass med hög intensitet rakt igenom och där du känner igen moment både från klassisk fysträning till hårda intervallpass. Alla dina fysiska kvaliteter utmanas, med betoning på uthållighet inom styrka och kondition, spänst, explosivitet och snabbhet. 

Passar dig som: vill få ut så mycket som möjligt av din träning på kort tid

 

X-Cage – Stationsträning i ”burar”

Vad är det: X-cage är en ny träningsform där man använder sig av redskap i ett markerat område, så kallat ”buren”. Träningssystemet är baserat på den populära boxningsformen MMA (Mixed martial arts) och upplägget på passet är indelat i kategorier som en riktig MMA-match, uppvärmning, överkropp, underkropp, komborundan och nedvarvning/kärnmuskelaturen. X-cageträning fokuserar på uthållighet, styrka, kraft och kärna. Övningarna sker som ett cirkelträningspass och kan vara allt från dips, till rodd och kettleball.

Passar dig som: vill testa på stenhårdträning med fokus på uthållighet och styrka.

 

Yin-Yoga – lugn och meditativ yoga

Vad är det: I yin- yogan lägger man fokus på lugnet och meditationen. Man håller varje yoga-pose i 3-5 minuter och fokuserar på andning. Denna yoga form har syftet att öka uthålligheten och cirkulationen i lederna.

Passar dig som: Vill förbättra flexibiliteten i kroppen och förbättra cirkulationen till dina leder.

Registration

Bli medlem i vårt Bra Vardag och få exklusiva erbjudanden!

Bli medlem

 

HEAT – Konditionsträning i värme

Vad är det: Det här är en atletiskt och utmanade klass som utförs i en hotsal (där det är 38 grader varmt och med 65 % luftfuktighet). Klassen baseras på 5 HEAT med övningar baserade på kondition, styrka, balans, flexibilitet och fart.

Passar dig som: vill avancera från de vanliga hot-yoga klasserna

 

Rollercoaster – Explosiv cyklingklass

Vad är det: En lekfull, explosiv, högintensiv cyklingklass där du använder dig av pulssystemet. Alla deltagare har ett pulsband kopplat till en monitor längst fram i salen där du kan följa din puls. Klassen startar med att deltagarna finner en individuell låg och hög intensitetsnivå. Sedan arbetar du med att försöka gå från hög till låg intensitet så många gånger som möjligt under en klass.

Passar dig som: vill ha en tuffare spinningklass där du ökar din kondition maximalt

 

Skribent: Jenny Thorell



Fler lästips:
Tillaga en god vegetarisk currygryta
Träna tillsammans

Bekräfta dina kontaktuppgifter

För att slutföra din förfrågan, var god fyll i informationen nedan