Hitta-de-bästa-träningstipsen-för-just-dig

Hitta de bästa träningstipsen för just dig

Prova gärna de här inspirationstipsen som hjälper dig att nå dina träningsmål


Om du inte orkar hålla ditt nyårslöfte om att börja träna mer, kan det vara för att du inte har hittat en träningsform som passar just dig.

Strunta i det du har gjort hittills och testa något nytt!

Fortsätt att läsa för träningstips fsom passar just dig – från upptagna mammor till träningsfantaster.

Bäst för upptagna mammor: Träna hemma

Precis som med de gamla träningsfilmerna kan du träna hemma med hjälp av onlineträning. Perfekt för alla mammor som måste vara hemma och bara har tid att träna när barnen är i skolan eller sover.

Så gör du

Leta efter en bra träningsvideo på nätet. Du kan leta på allt från YouTube till träningssidor som debiterar en liten avgift eller kanske har en personlig tränare som guidar dig genom träningspasset.

Hur ofta?

Träna lika ofta som du hade gjort annars, men kom ihåg att du kan krävas lite disciplin!

Bäst för korta energikickar: Högintensiv intervallträning

Tråkar löpband ut dig? Då kan det här vara det perfekta alternativet för dig. Tänk på att det här inte passar dig som du precis har börjat träna. Prata med en erfaren tränare innan du försöker dig på det.

Så gör du

Intervallträning består av intensiva övningar som varar i allt från några sekunder till två eller tre minuter, sedan en återhämtningsfas med en långsammare övning och sedan intensivt igen. Och så håller det på. Du kan till exempel springa det fortaste du kan mellan två punkter och sedan springa sakta under en längre sträcka för att sedan spurta en kortare sträcka igen. Det är viktigt att du sänker takten eftersom det är då kroppen bränner fett och producerar tillräckligt med energi för att du ska kunna återhämta dig efter en intensiv del.

Hur ofta?

Du ska inte uteslutande hålla på med högintensiv intervallträning. En studie från McMaster-universitetet i Kanada har kommit ram till att tre 20-minuterssessioner av högintensiv intervallträning i veckan räcker för att ge samma resultat som tio timmars jämn träning på dubbelt så lång tid.

Registration

Bli medlem i vårt Bra Vardag och få exklusiva erbjudanden!

Bli medlem

Så maximerar du ditt träningsprogram: Återhämtningsövningar

Ju mer forskarna får reda på vad gäller motionsfördelar desto tydligare blir det att återhämtningsdelen är en väldigt viktig del.

Det är viktigt att du har mindre intensiva träningsdagar också eftersom kroppen bränner fett när du vilar. Övertrötta muskler klarar inte det lika bra.

Så gör du

Mellan dina intensiva träningsdagar kan du nöja dig med att stretcha kroppen. Du kan även prova avslappningsyoga som fokuserar på djup avkoppling för att sänka stressnivån i kroppen. Till skillnad från vanlig yoga kan du använda en kudde eller en vikt filt när du gör avslappningsyoga. Då kan du hålla positionen längre utan att lägga för högt tryck på kroppen.

Hur ofta?

Många går till gymmet bara för att varva ner och stretcha. Det tar allt från 24 till 48 timmar för kroppen att återhämta sig efter ett tufft träningspass. Hitta därför rätt intensitet och återkopplingsdagar som passar dig.

Så maximerar du ditt träningsprogram: Aktivitetsarmband

Ett aktivitetsarmband kan hjälpa dig att ta reda på vilken aktivitetsnivå du måste håll dig på. Dessutom räknar den in alla steg du går per dag samt allt träning du utför.

Det är väldigt inspirerande för dig att se att du faktiskt bränner kalorier när du tar en snabb promenad till mataffären, cyklar till jobbet eller går på ett träningspass. Och via spårningen kan du bättre ta tillvara på de där aktiva perioderna under dagen.

Så gör du

Varje aktivitetsarmband fungerar olika, men du brukar börja med att registrera dina uppgifter (inklusive information om ålder, vikt med mera). Du bär sedan armbandet hela dagen så att den kan lagra information om hur fysiskt aktiv du har varit under dagen. Om du joggar kan du ställa in armbandet på just den tiden du jobbar, och sedan kan du jämföra det här med andra aktiviteter för att ta reda på vad som gör att du verkligen bränner kalorier. Då kan du anpassa dina träningsvanor efter det och uppnå ännu bättre resultat.

Hur ofta?

Du kan ha på dig ett aktivitetsarmband dygnet runt, och det kan hjälpa dig att motivera dig till att träna mer regelbundet. Aktivitetsarmbandet visar dig till exempel att ett aktivt socialt liv är bra för kroppen.

VIKTIGT: Om du har hälsoproblem ska du alltid prata med en läkare innan du inleder ett nytt träningsprogram.

Vilken träningsform föredrar du? Berätta gärna i kommentarsfältet nedan.

Bekräfta dina kontaktuppgifter

För att slutföra din förfrågan, var god fyll i informationen nedan