Fysisk träning + mindfulness = bra!

Fysisk träning + mindfulness = bra!

Upptäck fördelarna med att träna mindfulness. Kombinera det med din vanliga fysiska träning - du stärker inte bara kroppen utan påverkar samtidigt ditt psykiska välbefinnande på längre sikt.


Mindfulness kan översättas till sinnesnärvaro eller medveten närvaro. Det är enkelt uttryckt ett förhållningssätt som bygger på själviakttagelse och att vara i nuet. Många större gymkedjor har numera yoga, body balance, pilates och andra liknande mindfulnesspass på schemat, och de blir allt mer populära. Varför är det då så nyttigt att mixa ett hårt joggingpass med mindfulness-relaterade träningsformer?


1. Förbättrar balansen

När du tränar yoga och pilates, som innehåller många statiska positioner, aktiverar du balanssinnet. Och då menar vi inte inte bara det fysiska balanssinnet. Den som tränar på att koppla bort stressande yttre faktorer blir också bättre rustad för motgångar i vardagen. Genom att öva upp medvetenheten kring dina tankar, känslor och handlingar mår du bättre på både in- och utsidan. Skelett och muskler stärks och du minskar risken för skador vid nästa joggingtur. Som ett extra plus blir du smidigare och ger kroppen en välbehövlig stretchstund.


2. Närvarande i nuet

Mindfulness handlar om att vara närvarande i varje rörelse. Under passet fokuserar du på någonting specifikt som din andning, hur en rörelse känns i kroppen eller att hålla balansen. Den fysiska övningen blir ett sätt att hitta dig själv och släppa stress och problem. Till en början kan det kännas ovant att koppla bort omvärlden, men ge det ett par gånger så kommer du märka att mindfulness-träningen blir en fristad som du har svårt att vara utan.


3. Minskar depressionen

Flera stresshanteringsmetoder med ursprung i gamla meditationstekniker har provats med vetenskapliga metoder. Det har visat sig att mindfulness har positiva effekter för såväl kropp som själ samt att den förebygger och lindrar depression. Personer som tränar någon form av mindfulness regelbundet sover bättre, har lättare att koncentrera sig, sundare relationer och starkare immunförsvar.


4. Enkelt och billigt

Registration

Bli medlem i vårt Bra Vardag och få exklusiva erbjudanden!

Bli medlem

Mindfulness handlar inte om att se bra ut eller prestera inför andra. Du lyssnar på kroppens signaler och gör bara så mycket som känns bra för dig just i dag. Det krävs ingen dyr utrustning och du kan göra dina övningar överallt. I dag finns en uppsjö av olika träningspass på gym, yoga- och pilatesstudios samt dvd: er och instruktionsvideor för den som vill börja praktisera yoga direkt hemma i vardagsrummet. Har du inte råd med ett dyrt gymkort eller en kurs? Ett budgettips är att söka på ”yoga class full” på www.youtube.com så får du kompletta yogaklasser helt gratis i datorn.


5. Bodybalance för kroppens stora muskelgrupper

Bodybalance bygger på en kombination av yoga, pilates och tai chi. Passet stärker framför allt coremuskelaturen, det vill säga mage och rygg, men även benmusklerna och axelpartiet. Samtidigt som du tränar statiskt stretchar du alla kroppens muskler vilket gör att du känner dig skönt avslappnad efter passet. Bodybalance avslutas alltid med tio minuters avslappning för att minska stress i kroppen och varva ner.


6. Yoga för mage och rygg

Vid första anblicken kan yoga se lätt ut, men alla som provat vet att det inte stämmer. Yoga är en disciplin där du genom mjuk uthållighetsträning tränar upp och utvecklar dina långsamma, uthålliga aeroba (röda) muskelfibrer. Ett yogapass ger dig med andra ord starka, smidiga och uthålliga muskler. Och tack vare de många statiska positionerna är yoga ett bra komplement till mer explosiv styrketräning (det vill säga när du lyfter vikter i gymmet). Under ett traditionellt yogapass arbetar du med att stärka magens muskler och annan inre muskulatur som är involverad i tarmrörelserna. Så förutom att du får bra styrka i magen förbättrar du din matsmältning.


7. Gör som dansarna – träna yoga och pilates

Gör som professionella dansare och Hollywoodkändisarna; upptäck fördelarna med pilates. Även Sveriges främsta elitidrottare tränar pilates för en bättre kroppsmedvetenhet och kontroll över muskler och balans. Pilatespass ger dig slanka lår och platt mage, och är ett bra sätt att lära känna din kropp och dina muskler. Precis som inom yogan handlar pilates om att hitta ditt ”power house”, det vill säga att skapa en stark kärna i mage och rygg. Det handlar om de mindre musklerna nära ryggraden snarare än att skapa synliga magrutor. Pilates utförs liksom yogan på en matta på golvet, men vissa pass kan också innehålla olika redskap, som en balansboll. En bonus av att stärka de inre musklerna är att du får bättre hållning och mindre ont i ryggen.

Skribent Astrid Feldreich

Läs mer här:
Våga tro på dig själv, mamma!
Höj din lön i år!

Bekräfta dina kontaktuppgifter

För att slutföra din förfrågan, var god fyll i informationen nedan