Så blir du en effektivitetsdrottning

Så blir du en effektivitetsdrottning

Hösten är över oss, och med den stressen. Chefen, barnen, lägenheten… Allt kräver din uppmärksamhet. Men det går faktiskt att utvinna mer ur den tid vi har.


Oavsett hur strukturerad du är i dag, går det att bli effektivare. 

– De allra flesta kan bli effektivare genom att tillämpa enkla principer i vardagen. Det handlar inte om att man måste vara en strukturerad person, utan att man är motiverad att vilja sig, säger Maria Breitholtz Söderström, effektivitetskonsult.

Här är några av hennes tips:

1. Multi-tasking är en myt. Vårt medvetande är som en strålkastare. Det kan bara riktas åt ett håll på en gång. Varje gång vi riktar om den, förlorar vi ibland flera minuter i ställtid. Undersökningar har visat att tjänstemän förlorar nästan en tredjedel av sin arbetstid när de byter fokus. Fokusera därför på en sak i taget.

2. Håll ut. Det tar mellan tre veckor och en månad att skapa en ny vana. Var envis, så kommer snart dina vanor ske automatiskt.

3. Bestäm dig. Gör bara förändringar som du är motiverad att göra. Annars kommer du inte orka kravla dig över tröskeln.

4. Minska mys-pys-jobbmöten. Se till att möten du går på har ett tydligt syfte och att det är bra att du är med.

5. Mejla mer sällan. E-posthantering är en av de största tidstjuvarna på jobbet. Kollar du din inkorg var tionde minut, försvinner tio minuter per timma i ställtid - det motsvarar en dryg timma per arbetsdag. Gå därför in så sällan som möjligt. För de flesta räcker det att gå in ett par, tre gånger per dag. 

Registration

Bli medlem i vårt Bra Vardag och få exklusiva erbjudanden!

Bli medlem

6. Var sak på sin plats. Att leta efter nycklarna är inte det effektivaste sättet att spendera den sista kvarten på morgonen innan du springer till bussen. Ha köket som modell. De flesta vet exakt var skedarna ska ligga och sparar massor med tid på att inte leta efter sakerna varje gång det är dags för middag.

7. Att-göra-lista. När du kommer på något du ska göra – skriv ner det. Märk ut när det ska vara klart.

8. Utnyttja almanackan. Se din almanacka som en tidsbudget. Gör en tidsuppskattning på allt du ska göra, och fyll i det i almanackan. Lämna små luckor här och där för spontana aktiviteter.

9. Vad är viktigt? Vad är oviktigt? När du blir gammal och tittar tillbaka på ditt liv, vad tror du att du vill se att du har gjort? Ta ett steg tillbaka då och då och reflektera över ditt liv. Planera sedan dina aktiviteter utefter det. Effektivitet handlar inte om att göra saker fort, utan om att göra rätt saker.

Av Vendela Magnusson

 

Bekräfta dina kontaktuppgifter

För att slutföra din förfrågan, var god fyll i informationen nedan