Bli som fisken i vattnet

Bli som fisken i vattnet

För vissa är simning inte mycket mer än något man roar sig med på semestern. Men lika uppfriskande som ett svalkande dopp efter en lång dag på stranden är, kan även en längre simtur vara. Så byt ut ett av de svettiga gympassen i sommar mot några extra simtag nästa gång du är nere i vattnet, så kommer du snart bli som fisken i vattnet.


Att simma är något som de flesta lär sig redan i unga år, och majoriteten av oss älskar att leka i vattnet. Tyvärr tycks badglädjen minska med åren. Ibland skyller man som vuxen sitt badvägrande på att det är för kallt i vattnet eller att man bara inte har någon lust, men ska vi vara riktigt ärliga så kan det lika gärna handla om att man är ringrostig.

Passar för alla  
Crawl, bröstsim och fjärilsim är bara tre av flera simsätt att ta sig fram i vattnet på. Och det är aldrig försent att lära sig nya simsätt. Trots att simning i sig är en ensamsport går det utmärkt att utöva den i grupp. När man blir äldre är det vanligt att man får problem med knän och leder. Vid sådana skador är det inte alls ovanligt att läkare eller sjukgymnaster ordinerar simning i rehabiliteringssyfte. Bengt Jönsson, som är förbundsdirektör på Svenska simförbundet, är själv gammal simmare men tappade simningen efter att han gjorde ett uppehåll för många år sedan. Idag, 25 år senare, är han 58 år och simtränar tre gånger i veckan.

– Det spelar ingen roll hur gammal man är. Simning passar alla och det är till exempel väldigt många äldre som motionssimmar. En stor anledning är att det är en så skonsam träningsform, säger Bengt Jönsson. 

Ger starka muskler
Simning passar även den som vill bygga muskler och den klassiska vattensporten har haft ett uppsving på senare år. Allt fler gymkedjor erbjuder idag blöta gruppträningspass som Aqua zumba och vattenyoga. Har man svårt för gruppträning går det även bra att träna själv. I de allra flesta simhallar brukar det finnas en hörna med redskap av olika slag. Det finns till exempel en speciell paddel som man kan fästa på händerna för ökat motstånd, samt vikter man kan sätta kring fotlederna för att addera tyngd. Är du ny på området kan det vara klokt att börja med lättare hantlar och vikter, för så fort vattnets naturliga motstånd adderas blir det mycket tyngre än man tror.

Kalorimyten
Nu till den gamla myten om att man inte skulle förbränna några kalorier nere i vattnet. Det stämmer inte alls. Faktum är att kroppen till och med förbränner mer kalorier i vattnet eftersom kroppen måste jobba för att hålla upp värmen.

Registration

Bli medlem i vårt Bra Vardag och få exklusiva erbjudanden!

Bli medlem

Simtrend
På senare år har man kunnat se en starkt ökande simtrend bland vuxna. Det har blivit allt vanligare att utmana sig själv genom att anmäla sig till simkurser av olika slag, medan andra har börjat motionssimma i grupp. Om du behöver ett mål med din träning finns det mängder av tävlingar att anmäla sig till. Tycker du om löpning och cykling skulle en tredelad triathlon kunna vara något för dig. En av de mer kända triathlontävlingen är Ironman World Championship som hålls på Hawaii varje år, men det finns en hel del lokala varianter på tävlingen också. I masterssimning, eller veteransimning som det också kallas, simtränar och tävlar man i grupp med jämnåriga. Det enda som krävs för att bli medlem är att du fyllt 25 år och att du tycker om att simma. Uppåt finns det däremot ingen åldersgräns. 

– På veteran-VM i Sverige för några år sedan kunde man se 90-åriga tanter och farbröder som hade svårt att ta sig upp på startpallen, men när de väl kom ner i vattnet pinnade de på riktigt bra, berättar Bengt Jönsson.

 (Bengt Jönsson är förbundsdirektör på Svenska simförbundet.)

 

Skribent: Beatrice Längberg

Fler lästips:
Träna tillsammans
Hälsokollen – är du i farozonen?

Bekräfta dina kontaktuppgifter

För att slutföra din förfrågan, var god fyll i informationen nedan