Bli frälst på löpning

Bli frälst på löpning

Nu börjar de synas allt oftare. Rödkindade, hurtiga löpare som tränar inför alla möjliga kommande lopp. Men det går faktiskt att springa för hälsan och sitt höga nöjes skull, utan att ha Marathon och andra tävlingar i sikte. Och det är sant som de säger: Alla kan.


Löpning är den allra enklaste formen av träning. Du slipper boka pass och vara på plats en bestämd tid. Du behöver inte heller packa väskan och ta dig till en speciell lokal. Är du helt nybörjare behöver du inte ens byta om. Det är bara att öppna dörren, bege dig ut och börja gå. Ja just det: GÅ. Är du helt otränad och försöker spurta på som Usain Bolt kommer kroppen garanterat att protestera. Soffpotatisar som knappt kan uttala ordet träning har varken muskler, senor eller ligament som är redo för några snabba ryck. Tro mig, jag har testat.

Kroppens belöning

Det går att räkna upp åtskilliga positiva effekter som din löpning kommer att ge dig. Du kan bland annat se fram emot starkare muskler, stärkt skelett, bättre flås och starkare hjärta. Dessutom kommer du att sova som en prinsessa, ha bättre uthållighet, känna mindre stress och förmodligen även undvika att kilona sätter sig på fel ställe. Du kommer också att känna dig både starkare och gladare.

Vänj kroppen vid rörelse

Börja din nya löparkarriär genom att promenera i hyfsat rask takt 2-3 gånger i veckan. Efter några veckor, då du vart efter har ökat på tempot, kan du ta dig vidare till nästa nivå – intervaller. Byt ut promenadskorna mot riktiga löparskor och jogga lätt i intervaller om 1-2 minuter under din vanliga runda. Spring, jogga eller lunka – välj ett tempo där du orkar hålla ut i två minuter. Jag vet, det låter som en lätt match men kan vara nog så jobbigt för en nybörjare. I vilket fall som helst är det en bra start som ger kroppens alla delar en chans att sakta vänja sig vid ansträngningen.

Din första riktiga runda

När du har harvat på med dina intervaller några veckor, och sakta men säkert ökat sträckans och/eller intervallernas längd är du redo för din första riktiga runda. Glädjen i att klara av hela spåret utan att stanna och flåsa är obeskrivbar. Jag minns fortfarande mitt första hela varv. Det gick visserligen i snigelfart och jag blev varvad av flera snabba-som-en-vessla-löpare – vilket, ska erkännas, kändes ganska pinsamt. Men känslan när jag tog mig i mål. Oslagbar. Eufori. Sedan dess har det bara gått framåt. Jag har fortfarande ingen vesslafart och kommer nog aldrig att få, men jag har i alla fall passerat lunkstadiet och jag är frälst. Löpning är fantastiskt.

Och kan jag, kan du.
 

Tänk på:

Registration

Bli medlem i vårt Bra Vardag och få exklusiva erbjudanden!

Bli medlem

Bra löparskor är ett måste.

Börja springa på mjukt underlag. Asfalt kan vara förödande för otränade kroppar.

Skaffa någon att springa med som är på samma nivå som du. Peppande kompisar gör susen när motivationen sviker.

Variera dina rundor.

Skaffa en spellista, bra musik kan verkligen ge extra styrka.

För träningsdagbok. Få saker är så motiverande som att se förbättrade resultat på pränt. 

Glöm inte att vila. Kroppen behöver återhämtning för att bli bättre.

 

Skribent: Lotta Ringdahl

Fler lästips:
Träna tillsammans
Rätt löpteknik

Bekräfta dina kontaktuppgifter

För att slutföra din förfrågan, var god fyll i informationen nedan