Bättre hälsa med coreträning

Bättre hälsa med coreträning

För att kroppen ska fungera behöver du ett bra mittparti. Om du tränar upp dina coremuskler blir du både stark och stabil. Dessutom får du bättre balans och finare hållning.


Tänk dig att du ska balansera ståendes på en boll. När du parerar och försöker undvika att falla aktiverar du bålens alla muskler – både i rygg, mage, höfter. Ja, hela mellankroppen är i fokus. Det är dina viktiga coremuskler, de du ska vårda och hålla alerta. Att ha ordning på kroppens mitt är nämligen en förutsättning för att du ska kunna klara av vardagens alla mödor, och sporta. Det förklarar Lena Akke, corepassledare på Friskis & Svettis Stockholm.
– Om du spelar tennis, åker skidor eller löper räcker det inte med bara ben- och armstyrka, armar och ben är också beroende av bålen, säger hon.

Klara av vardagen
Core betyder kärna på engelska och den som har kroppens kärna i dålig trim riskerar att få ont i ryggen och få en hållning som lämnar mycket kvar att önska. Med dålig coremuskulatur är risken också stor att du inte ens klarar av vardagliga rörelser som att lyfta, bära, rotera och vända dig.
– Tänk bara när du drar in en båt till bryggan, eller går på en lång stadsvandring, eller ska ta emot en kylväska lite på snedden när du sitter i semesterkajaken. I alla dessa fall måste du använda coremusklerna, förklarar Lena Akke.

Inte bara för tjejer
Coreträning omfattar även övningar som stärker bäckenbotten och därför har träningsformen av många fått en kvinnostämpel. Men Lena Akke poängterar att coreträning är precis lika viktigt för män.
– Killar behöver också stark mage och rygg, och de har också en bäckenbotten som ska hålla ihop tarmar och annat, säger hon.
Hon tillägger att de som inte vill eller har möjlighet att gå på pass kan träna core på egen hand och då med fördel använda tyngder. Då når du nämligen resultat snabbare.

Här hittar du olika coreövningar på nätet:
www.muscles.se/core-traning
gymglam.se/program/core-12-minuter
www.halsosidorna.se/Core.htm
www.friskispressen.se/friskismedia/PDF/baltraning.pdf

Skribent: Lotta Ringdahl

Registration

Bli medlem i vårt Bra Vardag och få exklusiva erbjudanden!

Bli medlem

Bekräfta dina kontaktuppgifter

För att slutföra din förfrågan, var god fyll i informationen nedan