90 minuters yoga i 40 graders värme? Allt om den heta yogatrenden Bikram

90 minuters yoga i 40 graders värme? Allt om den heta yogatrenden Bikram

Vad är det som är så bra med att utföra yoga i ett rum som är uppvärmt till över 40 grader? Den bokstavligt talat heta yogaformen har blivit alltmer populär och det är med skräckblandad förtjusning vi stiger in i yogasalen för att ta reda på vad Bikram egentligen går ut på!


Bikram Yoga innebär 90 minuters utmanade träning utförd i 40 grader. Övningarna består av 26 klassisk yoga positioner och två andningsövningar. Man förbättrar inte bara kroppens flexibilitet utan även sin kondition och styrka. Bra vardag besökte yogastudion Du Calme i Stockholm som svarat på de vanligaste frågor angående just Bikramyoga:


Vad är syftet med värmen?
Framför allt handlar det om att man vill efterlikna det indiska klimatet med dess gynnsamma effekter. Värmen är särskilt bra för oss ”stela nordbor”; vi slappnar av lättare, muskler och bindvävnad blir mjukare och vi kommer lättare åt att stretcha musklerna. Att svettas är kroppens naturliga läkningsprocess som främjas av värmen, pulsen höjs vilket förbättrar hjärt-och kärlsystem samt påskyndar nedbrytningen av glukos och fettsyror.


Kan alla träna Bikram yoga?
Alla kan träna denna form av yoga – oberoende ålder, fysiska meriter eller vilka förutsättningar man har sedan tidigare. Allt handlar om ens egen kropp och vilja.


Vad ska man tänka på innan passet?
Det är jätteviktigt att preparera vätskebalansen innan passet. Ät inte två till tre timmar före passet – äter du för tätt inpå kan du må illa. Du behöver yogamatta och två handdukar, en att täcka yogamattan med och en att torka av dig med – du svettas otroligt mycket!


Vad ska man ha på sig?
Att hitta bekväma kläder är svårt då det är otroligt varmt och fuktigt i salen. Eftersom man svettas kopiösa mängder är det bra om materialet är så luftigt som möjligt. Tjejer yogar ofta i sport-bh och/eller linne och shorts, killar i badbyxor/shorts och T-shirt eller bar överkropp. Du ska inte träna i dina underkläder...


Vad ska man tänka på under och efter passet?
Ha med dig ordentligt med vatten in på klassen – minst 1,5 liter – då man vill undvika att lämna salen under passet. Om du blir yr eller illamående, lägg dig ner och vila en stund tills du känner att du orkar fortsätta. Försök håll ut hela klassen.

Efter passet är det viktigt att du återställer balansen av vatten, salter och mineraler snarast möjligt. Den bästa återhämtningen är enligt många utövare kokosvatten, som innehåller mycket elektrolyter vilket man förbrukar när man svettas mycket.


Hur ofta ska man träna Bikram yoga?
Så ofta du kan!

– För bra resultat, träna tre gånger i veckan. För livsförändrande resultat träna sex dagar i veckan, råder Bikram Choudhury, indisk yogaguru och grundaren av Bikram Yoga.


Kort och gott, varför ska man träna Bikram yoga?
Du förbättrar kroppens flexibilitet, styrka och kondition. Du blir mer rörlig och undviker skador. Du rensar kroppen genom att vi svettas så mycket. Yogan ger dig energi, förbättrar immunförsvaret, reducerar stress, minskar kronisk värk och gör dig till en gladare och bättre människa!

Registration

Bli medlem i vårt Bra Vardag och få exklusiva erbjudanden!

Bli medlem

– Never too late, never too bad, and never too old to start from scratch once again, påminner Bikram Choudhury.


Bra vardags skribent Alexia testar Bikram yoga
Jag hade länge varit nyfiken på att testa Bikram Yoga.

Hela helgen hade jag varit lite spänd inför måndagen och mitt första pass på DuCalme i Stockholm. Mest nervös var jag för att bli snurrig och svimma, eller känna att jag inte kunde andas.

När måndagen kom laddade jag kroppen med vätska hela dagen, eftersom jag läst att det var viktigt. Jag tog även en Resorb för att fylla på salter och mineraler. Jag åt en stadig lunch, ungefär tre till fyra timmar innan passet.

När jag klev in på DuCalme kändes det som jag hamnat i ett annat land. Det var mörkt, lugnt och doftade svagt av rökelse. Jag blev väl omhändertagen av personalen; fick låna en matta, handdukar och prata med instruktören innan. Det var en underbar lokal, avslappnande stämning och det fanns ett Hammam bad att värma upp kroppen i innan om man ville.

När jag väl klev in i salen fick jag dock en smärre chock, det var varmt och ganska fuktigt och den första tanken som slog mig var ”hur ska jag klara 90 minuter i denna värme, jag måste ut härifrån!”. Men, jag tog mitt förnuft till fånga, la mig ner på min matta och började jobba med andningen för att vänja mig vid värmen.

När jag blundade kändes det efter ett tag som att jag låg på en strand i Thailand. Instruktören kom in i rummet och satte igång klassen. Hon pratade engelska och var väldigt bestämd. Hon kunde våra namn och korrigerade mig så jag gjorde positionerna rätt. Instruktörens bestämdhet och att hon talade till mig personligen fick mig att kämpa lite extra. Jag kände att jag kanske hade kunnat ta i lite mer än jag gjorde, men det viktigaste för mig idag var att klara ett helt pass, fokusera på andningen och vänja mig vid värmen.

Det gick faktiskt relativt bra med övningarna och jag mådde bra hela passet. Inget illamående, ingen huvudvärk och det svartnade inte för ögonen som jag väntat mig. Vissa övningar var lite svåra, då satte jag mig och vilade tills den övningen var klar. Jag blev chockad när instruktören sa att vi var klara och det bara var avkoppling kvar – passet gick så fort. Jag kände mig så glad och positiv. Utanför salen fanns apelsiner och förfriskning.

Jag är så positivt överraskad av denna upplevelse, känslan i min kropp direkt efter var att jag kände mig så ren, jag stressade ner helt och hållet och tänkte inte på något annat än att vara just där i det rummet, jag tror det var därför passet gick så fort. Jag mådde bra hela kvällen förutom efter ett par timmar när jag fick lite huvudvärk, men det var det värt. Jag tycker absolut att ni som varit sugna på att testa Bikram Yoga ska göra det, jag tror dock att man ska gå ett par gånger innan man verkligen kan känna vad denna träningsform kan tillföra.

Skribent Alexia Kafkaletos

Läs mer här:
Våga tro på dig själv, mamma!
Höj din lön i år!

Bekräfta dina kontaktuppgifter

För att slutföra din förfrågan, var god fyll i informationen nedan

Vad är bikramyoga? kolla länken ovan för mer detaljer om hot yogans ursprung.

  • Rapportera det här

Härligt Alexia, Kom gärna förbi och prova Vinyasa i värme hos oss någon gång. www.uppsalahotyoga.se

  • Rapportera det här