7 fantastiska sätt att bota trötthet

DesktopImage
0
Inför dessa små, enkla förändringar i din vardagliga rutin och få mer energi till att göra mer.

1. Ät mellanmål
Knapra på torkad frukt, nötter eller bär under dagen för att hålla hungern i schack. Kolla in vår lista över Bra mellanmål.


2.
 Motion
Motion fyller inte bara på energiförrådet utan bidrar också till bättre nattsömn. Här är 5 sätt att maxa din träning på.


3. Ät järnrik mat
Mörkgröna grönsaker, nötter, frön, kött, fisk och tofu är alla rika på trötthetsbekämpande järn. Maximera järnupptaget genom att samtidigt få i dig C-vitamin, t.ex. i form av ett glas fruktjuice. Undvik kaffe eller te i samband med måltiden. Glöm inte att vi har samlat massor av näringsrika recept som får dig på alerten.


4. 
Drick vatten
Vatten hjälper till att transportera viktiga näringsämnen så att kroppen kan reparera sig själv och fungera mer effektivt. Gör din egna vattenflaska och få i dig mer vatten.


5. Tajma kolhydrater och protein
Protein minskar mängden serotonin (som gör oss sömniga) i kroppen. Ät därför en proteinbaserad lunch och undvik kolhydrater fram tills middagen. Håll hela familjen på topp med våra enkla vardagsmatrecept.


6. Undvik kaffe, te och läsk efter lunch
Koffein kan stanna i kroppen i över en halv dag. Undvik därför koffein innan läggdags. Prova istället en av alternativen i vår artikel 3 varma drycker innan läggdags.


7. 
Maximera din sömn
Du behöver minst 7 eller 8 timmars sömn för att kroppen ska fungera optimalt under dagen. Håll dig till regelbundna läggdagsrutiner för att koppla av. Undvik alkohol - det kan störa din sömn och den tidsperiod när hjärnan laddar batterierna. Ta en titt på våra bästa tips för en bättre sömnrutiner.

 

0

Lägg till en kommentar

Vi tror att du kommer att tycka om