Den bästa maten för dina tänder – och den sämsta

DesktopImage
0
Hemligheten bakom ett vackert leende och färre tandläkarbesök är en diet som är skonsam mot tänderna. Läs vidare för att få veta mer om den bästa och sämsta maten för dia tänder.

Vad man knaprar, mumsar, äter och dricker under dagen kan antingen skada eller stärka ens tänder. Så här ser du skillnad på vad som är bra och dåligt när det kommer till friska och skinande vita tänder.

Bra för tänderna

Grönsaker med mycket fiber

Grönsaker som till exempel broccoli, blomkål och vitkål 'skrubbar' tändernas yta och får igång salivproduktionen, vilket neutraliserar syra som kan fräta på emaljen.

De innehåller dessutom kalcium och fosfater, som hjälper till att återuppbygga mineraler som syran fräter bort.

Knapriga, saftiga grönsaker som morötter, gurka, selleri och paprika innehåller också mycket vatten, vilket neutraliserar socker.

Mjölkprodukter

Ost är proppfullt av kalcium som hjälper till att ersätta mineraler som nöts från tänderna, och får dessutom igång den tandskyddande salivproduktionen.

Mjölk och yoghurt har låg syrahalt, innehåller mycket kalcium och dessutom fosfater som återställer och förstärker tändernas glans och släthet. Mjölk som har berikats innehåller dessutom D-vitamin som hjälper kalciumet att göra tänderna starkare.

Mat med mycket C-vitamin

Om man får i sig för lite c-vitamin kan ens tandkött skadas och börja blöda. C-vitamin är också bra eftersom det hjälper kroppen att reparera ben och tänder.

Om man äter apelsin, grapefrukt, jordgubbar, kiwi, sötpotatis, morötter och paprika får man i sig ordentligt med c-vitamin.Allra bäst är det att äta frukt och grönsaker hela, hellre än i juice och smoothies, för att också få i sig ordentligt med fiber.

Xylitol

Xylitol används bland annat i sockerfritt tuggummi, som är ett annat enkelt medel för att få igång salivproduktion, rensa bort små matpartiklar och skrubba tänderna.

Detta naturliga sötningsmedel, som kommer från träiga växter, motverkar dessutom de bakterier som orsakar hål i tänderna.

Det finns inte bara i tuggummi - du kan också hitta det i hälsokostbutiken där det säljs som ett alternativ till socker.

Te

Te innehåller föreningar som kallas polyfenoler som motverkar och tar bort bakterier som orsakar plack, så att de inte kan växa till sig och producera syra som angriper tänderna.

Svart te kan dock missfärga emaljen, så för bästa möjliga effekt är det bäst att hålla sig till nyttigt grönt te.

Kött, fisk och tofu

Kött, tofu, och fet fisk som lax och makrill innehåller alla fosfor som skyddar tändernas emalj.I kombination med A-vitamin (som hjälper till att bilda och underhålla emaljen), C- och D-vitamin fungerar fosforen ännu bättre.

Den som är vegetarian kan lätt byta ut köttet mot mörkbladiga grönsaker, bönor och gryn.

Nötter

De flesta vet redan att nötter är ett perfekt nyttigt mellanmål, men de är dessutom proppfulla med vitaminer och mineraler som är bra för tänderna. Jordnötter innehåller massor av kalcium och D-vitamin, medan mandlar innehåller mängder av kalcium.

Valnötter innehåller både fiber, järn, magnesium och folsyra, som hjälper till att reparera skadade celler i tandköttet. De är dessutom fulla av niacin, som motverkar tillbakadragande tandkött, och zinc som bekämpar bakterietillväxt och plack.

Topptips: Ta hand om tänderna ordentligt med Oral-B tandkräm, tandtråd, munskölj och elektrisk tandborste varje dag - de hjälper alla till att stärka tänderna, i kombination med en bra diet.

Dåligt för tänderna

Läsk

De flesta vet nog att läsk är dåligt för tänderna, men alla vet kanske inte att detta gäller sockerfri dricka. Sockerfria söta drycker innehåller tandfrätande fosfor- och citronsyra. Sportdrycker kan innehålla extra mycket socker och syra, medan smaksatta eller vitaminberikade vatten kan innehålla lika mycket socker som en chokladkaka.

ftersom man dessutom brukar ta tid på sig att dricka en läsk så exponeras tänderna för syra under längre tid, vilket kan göra ännu större skada. Alkoholhaltiga drycker som gör en torr i munnen är också skadliga, eftersom man behöver ordentligt med saliv i munnen för att skydda tänderna.

Seg och klibbig mat

Det är inte bara kolor och toffee - naturligt söta livsmedel som torkad frukt kan också ge hål i tänderna eftersom de fastnar i tänderna och kan inte sköljas bort av saliv. Detta innebär att tänderna fortsätter exponeras för socker. Sockret i frukt blir dessutom koncentrerat när frukten torkas, och frukten innehåller dessutom ickelösliga cellulosafiber som kan göra att sockret fastnar i och runt tänderna.

Kolhydrater med mycket stärkelse

Vitt bröd, pommes, chips och pasta som är al dente kan lätt fastna mellan tänderna. Och även om vi tänker på dem som typiskt matiga livsmedel så omvandlas stärkelsen i dem till socker väldigt snabbt. Detta innebär att tänderna är under attack tills ,an borstar dem.

Citrusfrukter

Apelsin, citron, grapefrukt och lime innehåller alla citronsyra så stark att den kan användas som städprodukt. De är visserligen väldigt nyttiga, men är bäst att äta tillsammans med annan mat, och man bör skölja munnen efteråt.

Att borsta tänderna direkt efter att man har fått i sig allt socker, men eftersom emaljen mjukas upp av syran kan det göra mer skada än nytta. Det är bättre att vänta en halvtimme så att tänderna får hämta sig lite.

Pickles

önsaker tillsammans med vinäger är inte det bästa för tänderna eftersom den syrliga vinägern i kombination med sockret i grönsakerna kan skada emaljen ordentligt Om du älskar pickles, se till att äta dem tillsammans med mat med lågt syrainnehåll för att balansera det hela.

Kaffe och rödvin

Hej fläckar! Tanninerna i kaffe bryter ner emaljen och kan ge riktigt fula bruna fläckar på tänderna.På samma sätt kan rödvin, som har en hel del hälsofördelar, fläcka tänderna med en missklädsam lila nyans. Syran i vin (vitt och rosé också) angriper dessutom tändernas yta och gör att de fläckas lättare.

Tuggvitaminer

Oavsett om det är en multivitamin eller en stor C-vitamintablett så innehåller de ofta koncentrerade syror som blir kvar mellan tänderna. Men oroa dig inte, du kan fortfarande få en ordentlig vitaminboost genom att välja vitaminer i tablettform

Vilken mat försöker du undvika eller äta mer av för att skydda tänderna? Berätta i kommentarsfältet nedan.

0

Lägg till en kommentar

Vi tror att du kommer att tycka om