Hälsosamma snacks för energi hela dagen!

Hälsosamma snacks för energi hela dagen!

0
Här är sju söta, goda och hälsosamma snacks som du fixar snabbt och enkelt - och med choklad dessutom!

När man är hungrig och samtidigt är fullt upptagen med annat är det lätt hänt att man tar några kex eller stoppar i sig en påse chips.

Problemet är att den här typen av snacks innehåller massor av ingredienser som inte är bra för dig, som mättat fett, salt och socker. Om du äter för mycket av detta riskerar du att drabbas av allvarliga hälsoproblem.

Men inte bara det. Den här typen av mellanmål ger dig bara en kortvarig mättnadskänsla och du kommer strax att märka att du tappar energi igen.

Då är det mycket bättra att välja snacks som är bra för dig och samtidigt smakar gott.

1. Nötter

Många kvinnor undviker nötter på grund av fettinnehållet. Men det är viktigt att komma ihåg att nötter är fulla av enkelomättade fetter, samma typ av hälsosamma fetter som finns i olivolja. En kost som är rik på enkelomättade fetter bidrar till lägre risk för hjärt- och kärlsjukdomar.

Är du fortfarande tveksam? Studier har visat att människor som äter nötter minst två gånger per vecka inte går upp i vikt lika lätt som de som inte äter nötter!

Välj en blandning av olika nötter för att få bästa möjliga effekt. Paranötter är till exempel rika på selen, medan mandlar är fyllda med flavonoider och E-vitamin. Valnötter innehåller viktiga fenoler (för det mesta i skalet) som fungerar som antioxidanter.

2. Torkad frukt och frön

Många energibars innehåller tillsatt socker. Välj därför istället solrosfrön – som innehåller omega 6, och torkade aprikoser (helst sulfatfria), russin och förpackningar med en blandning av nötter och torkade frukter som till exempel tranbär. Dessa alternativ är fantastiska eftersom de ger dig järn, kalcium och långsam energi.

Kom ihåg att torkad frukt visserligen är bra att äta, men även innehåller mycket socker, så du ska inte äta för mycket av det.

3. En banan

Bananen är verkligen naturens egen snabbmat, i en helt unik förpackning!

Bananer är en fantastisk kaliumkälla, ett viktigt mineral för att säkerställa att blodtrycket hålls på en normal nivå och att hjärtat fungerar bra. Bananer är också mycket rika på fibrer och ger ett långvarigt energitillskott. Om du vill öka energitillskottet ytterligare kan du lägga till några nötter till mellanmålet!

4. Råa grönsaker

Råa grönsaker är fattiga på fett och kalorier, men fyllda med näringsämnen, och därför ett perfekt och hälsosamt snacks, särskilt om du dessutom äter dem med en fantastiskt god dippsås.

Smaka dig fram och kombinera olika ingredienser som du gillar och har hemma. Gurka är rik på kalium, K-vitamin och fiber (framför allt i skalet, så skala den inte), röd paprika innehåller massor av folat och C-vitamin och morötter är extremt rika på A-vitamin.

En dippsås kan också vara riktigt nyttig. Hummus är rikt på protein och kan hjälpa till att dämpa hungerkänslorna och balansera blodsockernivåerna, samtidigt som järninnehållet ger dig ett extra energitillskott. Guacamole är också ett bra val, eftersom avokado är packade med näringsämnen, bland annat oljesyra som är en typ av essentiell fettsyra.

5. Ett äpple

Nästa gång du tänker ta en påse chips, ta ett äpple istället. Äpplen är fantastiska som aptitdämpande mellanmål, eftersom de innehåller fibrer som fyller upp magen och stänger av dina aptitkontrollerande hormoner så att du inte äter för mycket. Dessutom innehåller äpplen flera olika fytonäringsämnen, vitaminer och mineraler.

6. Havrebars

Havre är utmärkt tack vare fibrer, långsam energi och kolesterolsänkande egenskaper samt B-vitamin, E-vitamin, järn och zink. Om du vill ha något på kan du testa mandelsmör, som är rikt på enkelomättade fetter och E-vitamin.

7. Choklad - javisst!

Ok, det handlar inte om att kasta i sig chokladkakor! Men om du känner för något sött är det inte helt fel att ta några bitar mörk choklad. Se bara till att du väljer choklad av bra kvalitet med hög kakaohalt.

Mörk choklad innehåller välgörande mineraler som kalium, zink, selen och järn.

Men ät det inte för ofta Choklad är främst något att njuta av vid särskilda tillfällen.

Tips för att undvika dåliga snacksvanor

  1. Se till att du dricker ordentligt. Ibland när vi tror att vi är lite hungriga är vi egentligen bara törstiga, så ta först och främst ett glas vatten.
  2. Köp inte skräpmat. Om du inte har skräpmat hemma kan du inte äta det! Snacks kan vara okej om du äter det med måtta, men om du har en gömma någonstans i köket kommer du att ta äta något varje gång du passerar.
  3. Håll fingrarna i styr. Om du vant dig vid att alltid ha en skål med popcorn bredvid dig när du tittar på film, är det en bra idé att byta ut skålen mot en flaska vatten.
  4. Ha aldrig tråkigt. Lös ett korsord på kylskåpsdörren för att undvika att du ska börja knapra på något gott medan du gör mellanmål till barnen. Eller ta med dig ett Sudoku i väskan när du går ut med barnen, så kan du ägna dig åt det istället för att frestas att ta en latte och en god kaka.

Mer inspiration

Vill du vara säker på att dina måltider är lika hälsosamma som dina mellanmål? Prova våra nyttiga måltider som barnen kommer att älska. Och glöm inte att kolla våra tips om mat som gör dig yngre.

Vilka är dina bästa, nyttiga mellanmål? Berätta för oss i kommentarsfältet nedan.

0

Lägg till en kommentar

Vi tror att du kommer att tycka om

Cookiemedgivande