Bra snacks för alla tillfällen

Bra snacks för alla tillfällen

0
Har du knappt om tid men vill ändå hinna få något nyttigt och smarrigt i magen? Kolla in våra snabba snacks-lösningar!

Kex och kakor är lättätet och ger en snabb energikick, men de är inte bra kroppsbränsle. Tyvärr. Här har vi istället samlat några förslag på bra och näringsrika saker att ha i skafferi och kylskåp.


Vitaminrika munsbitar
Skär grönsaker i munsstora bitar, perfekta att knapra på (detta är också ett jättebra mellanmålsalternativ för ungarna). Morötter och selleri i stavar, körsbärstomater eller skivor av avokado... Låt dina egna smaklökar avgöra.

TIPS:
Allt blir extra gott av att doppas i hummus, som dessutom är laddat med järn, C-vitamin och fibrer!


En krämig kalciumkick
En stor skål yoghurt är supergott och på kuppen bockar du dessutom av dagens kalciumbehov. Win-win! Kalcium är viktigt för skelettet och tänderna, muskelprestandan och blodets koagulation. Det är också sammankopplat med lågt blodtryck - läs mer om kalcium här. Försök att vänja dig av vid de sockriga yoghurtsorterna och satsa på en naturell variant.

TIPS:
För tuggmotstånd och extra energi rör du i nötter, granola, torkad frukt eller osaltade solroskärnor.

Proteiner
Har du en fullspäckad dag? Protein är superviktigt för tillväxt och kroppens återuppbyggnad, men inte nog med det, protein får dig att känna dig mätt längre - perfekt när du inte har tid att stanna upp för intag av föda hela tiden. Förbered en macka eller wrap på morgonen som du tar med dig till jobbet eller din dagsaktivitet, fyll den med proteinrikt pålägg som kyckling eller kalkon. Tonfisk med avokado är ett bra alternativ också!

TIPS:
Om du inte äter kött så hittar du bra proteinkällor i t ex mandlar, ost med låg fetthalt och solros-, pumpa- och sesamfrön.


Kolhydrater utan dåligt samvete
Många tror att man ska undvika kolhydratrika ingredienser som potatis, ris och pasta, men kolhydrater är superviktiga för att förbli frisk och hålla energin uppe under en hel dag. Tänk på dem som kroppens batterier! Alla frukter och grönsaker är kolhydratskällor, så ha alltid en skål med lite olika sorter framme på vardagsrumsbordet eller på skrivbordet på jobbet.





0

Lägg till en kommentar

Vi tror att du kommer att tycka om