Boosta ditt immunförsvar

boosta-ditt-immunforsvar
0
Nu när magsjuke- och förkylningssäsongen snart är över oss, så är det hög tid att hjälpa kroppen lite på traven.

Immunförsvaret är kroppens egen dörrvakt som gör sitt bästa för att neka infektioner och annat bus inträde. Självklart finns det tillfällen då det misslyckas, men med bara några få enkla förändringar i dina vardagsrutiner kan du ge ditt immunförsvar en hjälpande hand.

Sov tillräckligt
Sömn är inte bara skönhetssömn, den är jätteviktig för både kroppen och hjärnan som passar på att re-boota sig själva under tiden du sover. Hur mycket sömn varje människa behöver är individuellt, men vanligtvis behöver en vuxen människa åtminstone sex timmar varje natt.

Träna regelbundet
Om du tränar så att din hjärtslagsfrekvens ökar under tjugo ihållande minuter tre gånger i veckan så hjälper det ditt immunförsvar, och en rask promenad fem gånger i veckan minskar risken för förkylning. När du tränar och svettas så frigör din kropp endorfiner, det är ett hormon i kroppen som ökar känslan av att må bra.

Dra ner på sockerintaget och ät hälsosamt
Socker försvagar de celler som immunförsvaret använder för att stå emot bakterier, så var extra noga med vad du stoppar i dig under perioden du vill boosta ditt immunförsvar.

Lär dig konsten att slappna av
Studier har visat att längre perioder av stress tycks föråldra immunförsvaret, vilket i sin tur gör dig till ett lättare offer för infektioner - och även för mer bekymmersamma sjukdomar som diabetes och hjärtproblem. Alla är stressade då och då, det hör livet till, men försök att lära dig hur du bäst hanterar din egen stress. Det kommer hjälpa dig i längden!

Drick vatten
Vatten är viktigt för kroppens näringsupptag och det hjälper också kroppen att transportera syre. Och som om inte det vore nog, så hjälper vattnet även kroppen att hålla en jämn temperatur och att rensa kroppen från onödigt avfall.

Garva loss
Många studier har gjorts på skrattets inverkan på vårt allmänna välbefinnande, och visste du att om du skrattar trots smärta så kan det faktiskt få dig att må lite, lite bättre? Det beror på att när du skrattar eller ler så frigörs endorfiner (som trycker undan hjärnans smärtmedvetande) och serotonin (som gör oss glada). Skrattet minskar även stress och ger de vita blodkropparna en extra skjuts - det är dom som slåss mot infektioner.

Lyssna på musik
När vi lyssnar på musik vi tycker om så minskar kroppens stresshormoner. I tester som gjorts så visade det sig att de som lyssnade på musik hade bättre nivåer av antikroppen immunoglobin A, än de som inte gjorde det. Så om du har möjlighet, dra upp volymen på stereon så att du kan försvinna in i musiken även när du gör vardagliga saker som hänger tvätt eller lagar mat.

Sist men inte minst - umgås med människor du tycker om!
Amerikanska studier visar att umgänge bidrar till en mer positiv, hälsosam syn på världen i stort - och sociala människor producerar färre pro-inflammatoriska kemikaler när förkylningsvirus slår till.

Låter det som mycket att tänka på? Det allra bästa är ju så klart att kombinera några av ovanstående. Nu kan du gå ut och dansa (träning) (bra musik) med dina kompisar (umgås) och ha roligt (skratt) - för hälsans skull!


Fler lästips:
Ingredienserna som skyddar mot influensa
VAB-säsongen är här igen

0

Lägg till en kommentar

Vi tror att du kommer att tycka om