Ät dig till fint hår, hud och naglar

Ät dig till fint hår, hud och naglar

0
Sommaren snart är här är det dags att byta byxor mot kjol och visa upp ben och hår. Få lite tips på hur kost kan stärka hår, hud och naglar.

En allsidig kost är den bästa medicinen mot trött hud, risigt hår och sköra naglar. Variera kosten så mycket som möjligt och sträva efter många olika färger på tallriken, så ökar chanserna att du får i dig tillräckligt av alla näringsämnen. Det är alltid bättre att få i sig näringen via den vanliga maten, men om du är allergisk går det såklart bra att ta ett tillskott. Omättade fetter som finns i oljor, avokado, nötter och fet fisk är bra för hela kroppen så välj gärna dem i första hand.

Förutom kosten spelar även övriga levnadsvanor en stor roll. Stress, alkohol och rökning påverkar hår, hud och naglar negativt medan ordentligt med sömn och fysisk aktivitet är bra. Tänk på att dricka ordentligt under dagen och se upp med för många koppar te och kaffe som driver vätska ur kroppen.

Hud

Huden är kroppens yttersta försvarsbarriär och den utsätts hela tiden för stress och skador från gifter, vind och UV-strålning från solen. För att skydda cellerna i huden och minska åldrandet behövs antioxidanter som reparerar cellerna. Antioxidanter finns framför allt i grönt te, frukt och grönsaker. Rökning tillför extra oxidanter och stressar hela kroppen. Dessutom blir huden sämre syresatt vilket kan påskynda åldandet. Fettsyran Omega 3 kan hämma inflammation och är bra för huden. Den finns i fet fisk, valnötter, rapsolja och linfröolja.

Hår

För ett blankt och starkt hår är det framför allt viktigt med zink, B-vitaminer och järn. Vitamin B12 och folsyra påverkar celldelningen och finns i spenat, ägg, apelsinjuice, lever och mölk. Tappar du mycket hår kan du ha järnbrist och du bör då öka järnintaget. Om du inte är säker på din järnstatus är det bättre att välja naturligt järnrika livsmedel som rött kött, blåbär, torkade aprikoser, cashewnötter eller berikade produkter i stället för att ta ett tillskott. Brist på zink kan göra ditt hår torrt och tunt. Välj då produkter som fullkorn, nötter, frön, bönor, saldjur och gröna bladgrönsaker. Fet fisk med viktiga fettsyror kan också göra ett livlöst hår blankare.

Naglar

Nagelns kvalitet och utseende bestäms till stor del av hur din kost har sett ut under flera månader. Att förbättra naglarnas hälsa kan ta lite tid och resultatet kan dröja några månader så ge inte upp. Naglar som är tunna och sköra beror oftast på brist på minerlerna zink, järn, kalcium, magnesium, kisel och/eller spårämnen. Därför är en allsidig kost viktigast för att undvika brister. Vita fläckar på naglarna kan bero på zinkbrist och bleka, platta naglar kan bero på järnbrist. Se ovan för livsmedelstips.


Sofia Antonsson är legitimerad dietist och arbetar med kostrådgivning inom sitt företag Dietistsa.


Fler lästips:
5 tips för bättre sömn
Raw food


 

0

Lägg till en kommentar

Vi tror att du kommer att tycka om