Vintervitaminer i skafferiet

Vintervitaminer i skafferiet

Vi kan alla behöva lite extra hjälp under årets mörka och kalla månader för att hålla oss pigga, och för att hålla hår och hud i skick. Vitaminerna som behövs får du lätt i dig utan att äta piller.


I vinterns mörker är tröttheten inte långt borta. Men det finns små knep för att motverka hängigheten. Genom att äta en allsidig kost går du lättare genom vintermånaderna,men framför allt fisk och frukt eller grönsaker hjälper till lite extra.

Kroppen behöver 13 vitaminer för att må bra. A, D, E och K-vitamin är fettlösliga och finns mest i oljor, mjölk och fet fisk. Vitamin C och B är vattenlösliga, C finns mest i frukt och grönsaker.  De åtta olika B-vitaminerna finns i kött, fågel, grönsaker, spannmål och mjölkprodukter.

D-vitamin i fisk
Solljuset gör att vi producerar och lagrar D-vitamin i huden, när det är mörkt behövs lite extra via maten.  Genom att äta fisk regelbundet får du i dig D-vitamin, gärna fetare sorter som makrill eller sill. D-vitamin finns också i margarin, ost, magrare mjölkprodukter och ägg. På köpet får du gladare hud och hår, eftersom mjölkprodukter också innehåller B-vitamin.

Det går inte att få i sig för mycket D-vitamin bara genom mat, men för stora mängder kan vara skadligt.

C-vitamin i frukt och grönsaker
Brist på C-vitamin ger också trötthet. Det finns bland annat i citrusfrukter, paprika eller broccoli. En halv paprika eller en apelsin räcker för att få i sig dagsbehovet, skulle du få i dig för mycket försvinner det ur kroppen med urinen.

Skribent: Christina Wagner

Registration

Bli medlem i vårt Bra Vardag och få exklusiva erbjudanden!

Bli medlem

Bekräfta dina kontaktuppgifter

För att slutföra din förfrågan, var god fyll i informationen nedan