Vikten av en bra frukost

Vikten av en bra frukost

Att äta en ordentlig frukost är A och O. Du får bättre humör, orkar mera och får bättre koncentrationsförmåga. De som äter frukost håller dessutom vikten mycket bättre än de som hoppar över dagens första mål. Men det gäller att veta vad man ska stoppa i sig.


Ljumma croissanter med chokladkräm eller rostad formfranska med sylt. Frukostalternativen vi ofta erbjuds utomlands på semestern må vara goda, men ger knappast våra kroppar ny kraft. Dessvärre är det inte bara på semestern som onyttigheter slinker ner vid dagens första mål. Hälsoprofilen Fredrik Paulún förklarar att yoghurt och flingor, som finns i våra butiker, ofta innehåller betydligt mer socker än man kan tro.

– Vissa innehåller så mycket socker att det kan jämföras med en näve geléhallon. Ljust, fluffigt bröd som limpa eller formfranska är ett annat dilemma, det är bara tomma kalorier, snabba kolhydrater, säger han.
De som vänjer sig vid söta frukostar fortsätter gärna i samma anda med resten av mathållningen. Det blir lätt saft till lunch, söta mellanmål och efterrätt till kvällen.

Kompensation för dålig start
Lika illa är det för dem som hoppar över frukosten helt. Då kompenseras ofta den dåliga starten med några chokladbitar på förmiddagen följt av ett besök på hamburgerrestaurangen vid lunch.

– Suget efter skräpmat ökar. Till och med en dålig frukost är bättre än ingen alls, säger Fredrik Paulún och förklarar att en bra start på dagen ger både energi, bättre humör och ökad koncentrationsförmåga.

– När man vaknar är blodsockret lågt och stresshormoner ger ett påslag av noradrenalin och kortisol som sänker immunförsvaret. Min personliga teori är att man oftare är sjuk om man inte äter frukost. Dessutom finns ett starkt samband mellan övervikt och dåliga frukostvanor, tillägger han.

Han nämner gröt med mjölk och bär samt ett kokt ägg som en suverän start. Bröd utan socker - gärna med hela korn och gjort på surdeg - och hemmagjord müsli på fullkorn är andra nyttiga alternativ.

Fredrik Paulúns frukosttips

  • Undvik sylt, välling, mannagrynsgröt, sötad yoghurt.
  • Gröt, ägg, osockrade flingor och müsli, surdegsbröd, naturell yoghurt, nötter, frukt och bär är bra alternativ.
  • Gör även gärna egen müsli så vet du exakt vad den innehåller, använd honung om du vill ha sötma.
  • Har du bråttom kan du alltid ta en banan och några skedar naturell yoghurt, det är bättre än ingenting alls.
  • Att träna på fastande mage går bra, t.ex. promenader eller småjogging. Då tar du av reserverna och bränner 30-50 procent mer fett än efter frukost. Men glöm inte att äta så snart du kommer hem igen.
  • Ekologiska ägg med Omega 3 är en lyckad kombination.
  • Den som måste gå upp jättetidigt kan vänta längre med sin frukost, till 6-7. Innan dess är magen sällan redo för mat. Då pågår fortfarande reparationsarbetet av tarmarna.
Registration

Bli medlem i vårt Bra Vardag och få exklusiva erbjudanden!

Bli medlem



Skribent: Lotta Ringdahl

Bekräfta dina kontaktuppgifter

För att slutföra din förfrågan, var god fyll i informationen nedan