Ta vara på vårens fina primörer

Ta vara på vårens fina primörer

Starta med insidan om du vill se bra ut på utsidan – en bra början är att inkludera vårens första grönsaker i kosten!


Sugen på att vårstäda kroppen? Med hjälp av vårens primörer kan du ge kroppen en riktig detox-omgång. Glöm bara inte bort att dricka mycket vatten när du mumsar på alla de här utsökta grönsakerna!


Sallad – pikant, aromatiskt och lite bittert
Sallad är en jättebra grönsak, sprängfull av bra saker. Gör en franskinspirerad sallad genom att blanda salladsblad med färska örter, spritsa över lite olivolja och toppa med smulad fetaost eller pocherad lax.

- Sallat innehåller det ganska ovanliga mineralet kisel, som hjälper till att förnya kroppens leder, ben och bindväv. De riktigt gröna och mörka bladen innehåller mest näring.

- Ruccola innehåller svavel, ett "skönhetsgörande" mineral som rensar lever och hud på slaggprodukter. Ruccola är också en bra källa till fibrer, antioxidanter, A-B-C och K-vitamin, zink, koppar, kalcium, järn, magnesium, fosfor och kalium. Puh!

- Vattenkrasse är bra för er som eftersöker K-vitamin, kalcium, betakaroten, järn och magnesium. Vattenkrassen innehåller också i sammanhanget stora mängder jod, som är bra för ämnesomsättningen – och inte nog med det, i krassen hittar man också färgämnet quercetin som har goda antihistamin- och antiinflammatoriska egenskaper.


Råa, våriga tilltugg
Färgglada, vackert formade och lätta att använda utan särskilt mycket förberedning, låt oss presentera...

- Rädisor innehåller stora doser C-vitamin och är bra för att bekämpa förkylning och infektioner. Den är också rik på kalium, och kalium hjälper kroppen att rengöra njurarna och har positiv inverkan på sköldkörteln. Rädisan är dessutom väldigt kalorifattig, och dess halter av svavel och kisel är bra för hud, hår och naglar.

- Sockerärtor har låg fetthalt, hög fiberhalt och är sprängfull av C-vitamin. De har också en hög sockerhalt som snabbt ombildas till stärkelse, så de är bäst att äta råa så snabbt som möjligt, för att inte gå miste om den goda sötman.

Registration

Bli medlem i vårt Bra Vardag och få exklusiva erbjudanden!

Bli medlem

- Avokado är inte en typisk vårgrönsak egentligen, men det är däremot det perfekta komplementet i vilken vårig sallad som helst! Avokados har ett högt energivärde, innehåller mycket bra fetter och ett perfekt balanserat Ph-värde. De är lätta att smälta och innehåller glutamin som är bra för tarmarna. Avokados är också en bra källa till olja och antioxidanter, vilket gör att de – precis som rädisan - är bra för hår och hud.


Ånga och sautera – nötigt, sprött och annorlunda
Det är svårt att beskriva de här tre olika gröna underverken då de alla bidrar med något helt unikt både smak- och texturmässigt. Alla tre är utsökta kokta eller ångade, serverade med endast lite olivolja eller smör, lite krydda och ett gott bröd, men de är också toppen att ha i t ex risotto, sallader och soppor.

- Sparris är en vårfavorit med starka läkande egenskaper. Förutom låg på fett, hög på fiber och med mycket järn och B-, C- och K-vitamin, så innehåller sparrisen glutation, som är bra på att neutralisera överskott av ammoniak som dröjer kvar i kroppen och gör oss trötta. Bra för tröttisar helt enkelt!

- Kronärtskocka har positiv påverkan på leverns hälsa och matsmältningen, sänker sockerhalten i blodet och assisterar kroppen i dess arbete att bryta ned fetter. Kalorifattig, hög fiberhalt, bra vitaminkälla. Och även om det tar lite tid att förbereda och tillaga en hel färsk kronärtskocka, så är det väl värt besväret.

- Fänkål har en unik lakritsaktig smak, vilket gör att det är en tacksam och fräsch ingrediens i nästan vilken vårig meny som helst. Den innehåller flavonoider, som är antioxidanter med kraftiga antiinflammatoriska egenskaper. Det kan också hjälpa till att lindra gasig mage, kramper och matsmältningsbesvär.


Nyfiken på D-vitamin? Läs mer om den lille rackaren här!




Bekräfta dina kontaktuppgifter

För att slutföra din förfrågan, var god fyll i informationen nedan

Vinnare