Smak för salt

Smak för salt

Vid det här laget vet alla att vi ska undvika socker. Men salt i för stora mängder är inte heller bra, och faktum är att de allra flesta får i sig dubbelt så mycket mot vad de borde för hälsans skull. Ett alarmerande läge anser forskarna. Lär dig därför hitta de värsta saltfällorna.


Vi svenskar petar i oss ungefär två teskedar salt varje dag, vilket motsvarar 10-12 gram. Men den som månar om sin hälsa borde försöka få ner mängden till minst hälften. De som äter för mycket salt riskerar nämligen att drabbas av högt blodtryck, något som i sin tur är en av de största orsakerna till stroke och hjärtproblem.

Bordssaltet inte värsta boven
Det är lätt att tro att saltströaren på matbordet är den främsta källan till vårt höga saltintag, men så är det inte. I stället är det i den redan beredda maten som risken att få i sig för mycket salt är som störst. Uppskattningsvis får vi i oss 75-80 procent av vårt totala saltintag den vägen. Soltorkade tomater, oliver, fetaost, buljong och smakrika fonder är bara några exempel på middagsingredienser med höga salthalter.

Dubbelt så mycket
Lena Hulthén, professor i klinisk nutrition vid Sahlgrenska universitetet i Göteborg har genomfört en studie med 100 unga män. De var alla i 20-årsåldern och fick lämna urinprov och även redovisa vad de ätit under ett dygn, och hur mycket. Resultatet visade, inte helt oväntat, att de fick i sig minst dubbelt så mycket salt mot vad som rekommenderas. Professor Hulthén blev inte förvånad, tidigare studier har visat på liknande resultat. Men hon tycker att vår saltkonsumtion är alarmerande och måste åtgärdas.
– Vi måste helt enkelt göra människor medvetna om hälsoriskerna, säger hon.

Finsk märkning
Sedan 1994 måste livsmedelsproducenterna i Finland märka alla varor med exakt saltinnehåll vilket har resulterat i att våra grannar i öst får i sig betydligt mindre salt än vi här på andra sidan Östersjön. Och det finns mål för sänkt saltintag även i Sverige. Sedan några år tillbaka pågår ett arbete där Livsmedelsverket försöker förmå livsmedelsindustrin att dra ner på saltet i sina produkter. Förhoppningen är att halvera saltintaget på fem år. Producenterna är med på tåget, men under förutsättning att konsumenterna efterfrågar det. Så på med dina kritiska ögon när du handlar nästa gång, och kontrollera saltmängderna ordentligt. Är det exempelvis rimligt att ett kilo färdiga kåldolmar innehåller 20 gram salt?

Tips för att undvika för mycket salt
Ät mindre av salta chark- och köttprodukter, extrasaltat bordsmargarin, vissa dessertostar, salta snacks, soppor och såser.
Välj frukostflingor, bröd och pålägg som innehåller mindre salt. Titta efter nyckelhålsmärkta varor.
Minska mängden salt i matlagningen. Även sojasåser och buljong innehåller mycket salt. Även här är det viktigt att jämföra produkter inom samma segment.
Smaksätt med färska örter eller örtkryddor i stället, men se upp med färdiga kryddblandningar som ofta innehåller mycket salt.
Sätt smak på maten med vitlök, ingefära, chili, citron, lime och rött eller vitt vin.
Byt ut vanligt salt mot mineral- eller örtsalt, som innehåller mindre mängd natrium.
Salta inte extra på maten.

Källa: Livsmedelsverket

Skribent: Lotta Ringdahl

Registration

Bli medlem i vårt Bra Vardag och få exklusiva erbjudanden!

Bli medlem

Bekräfta dina kontaktuppgifter

För att slutföra din förfrågan, var god fyll i informationen nedan

Vid det här laget vet alla att vi ska undvika socker. Men salt i för stora mängder är inte heller bra, och faktum är att de allra flesta får i sig dubbelt så mycket mot vad de borde för hälsans skull. Ett alarmerande läge anser forskarna. Lär dig därför hitta de värsta saltfällorna.

  • Rapportera det här