Rätt mellanmål ger ork hela dagen

Rätt mellanmål ger ork för hela dagen

Det är inte bara dagisbarn som behöver mellanmål. För att orka hålla igång hela dagen behöver även du fylla på kroppens näringsdepåer genom att äta något lätt mellan målen. Då är det bra att välja mellanmål som ger långvarig energi. Här kommer tips på bästa mellanmålen!


Nötter
Många kvinnor undviker alla sorters nötter, eftersom de innehåller mycket fett. Men det finns bra och dåligt fett –  i valnötter finns till exempel gott om den nyttiga fleromättade fettsyran omega-3 och mandlar innehåller nyttigt enkelomättat fett. Paranötter är en utmärkt källa till selen, medan mandlar, cashewnötter, pistagenötter och hasselnötter är rika på järn.

Torkad frukt och frön
Många müslisbars innehåller mycket tillsatt socker. Satsa i stället på solrosfrön (som är rika på omega-6), torkade aprikoser (utan sulfit), russin eller olika nöt- och bärblandningar, som innehåller mycket järn och kalcium och ger långsam energi.

Mörk choklad eller lakrits
Några rutor mörk choklad (med hög kakaohalt) och lakrits är bra om du behöver få i dig extra järn. Mörk choklad innehåller dessutom antioxidanter.

Bananer
I mogna bananer har en stor del av stärkelsen omvandlats till socker, vilket gör att de är mer lättsmälta. Ät en banan tillsammans med en näve nötter för mer långvarig energi.

Havre
Havre har en kolesterolsänkande effekt och är rikt på fibrer, B-vitamin, E-vitamin, järn och zink. Kex eller knäckebröd med havre ger långvarig energi. I stället för vanligt smör kan du prova att bre på mandelsmör, som innehåller mycket enkelomättat fett och E-vitamin.

Gurka
Gurka är fuktgivande och bra för muskler, skelett och andra kroppsvävnader.

Äpple
Äpple är en bra energikälla som dessutom underlättar matsmältningen.


Tipsa för att sluta småäta!
1. Skippa sötsaker. Visst kan man unna sig något extra ibland, men om du har skafferiet fullproppat med godis och kakor är det lätt hänt att det slinker ner något varje gång du går förbi.

2. Ha något att fingra på. Om du alltid brukar äta popcorn när du tittar på film, se till att hålla en vattenflaska i handen i stället.

3. Håll dig sysselsatt. Ha ett korsord nära till hands i köket för att undvika att småäta när du förbereder barnens mellanmål. Om du är iväg med barnen på någon aktivitet kan det hjälpa att spela lite wordfeud om du blir akut fikasugen.

Registration

Bli medlem i vårt Bra Vardag och få exklusiva erbjudanden!

Bli medlem

Bekräfta dina kontaktuppgifter

För att slutföra din förfrågan, var god fyll i informationen nedan