Myter om mat

Matmyter – sant och falskt

Idag har vi bra kunskap om mat och dess betydelse för vår hälsa. Många människor är medvetna och intresserade av mat och nya rön om vad och hur vi ska äta dyker ständigt upp. Ibland tillskrivs enskilda livsmedel ganska stora undergörande egenskaper medan andra får ett oförtjänt dåligt rykte och vi undviker något som kanske i ett större perspektiv är bra för oss att inkludera i vår meny eller våra vanor. Här följer några vanliga myter om mat – både sanna och falska!


Kaffe ökar fettförbränningen – Falskt!
Tveksamt i alla fall när vi pratar om det i samband med att gå ned i vikt. Mängden fettsyror i blodet ökar visserligen vid intag av koffein men det betyder tyvärr inte att kroppens användning av fett nödvändigtvis ökar. Däremot finns andra mekanismer i koffein som verkar ge en något prestationshöjande effekt. Så om du tycker att den där koppen med kaffe innan ditt träningspass gör att du orkar träna hårdare och längre så kommer din totala energiförbrukning och därmed också fettförbränningen att öka. Den stiger dock mer av den ökade motionsmängden och inte av koffeinet i sig! Drick ditt kaffe för att det är gott och ut och rör på dig för att din kropp behöver det!

Banan och avokado innehåller många kalorier – Falskt!
Självklart är allt relativt men en avokado innehåller ca 160 kcal och en medelstor banan ca 150 kcal. Det är visserligen mer än många andra frukter och grönsaker men jämfört med t.ex. en liten Delicatoboll på 278 kcal så är det inget tvivel om vilket som är det bästa valet när det gäller kalorier.  Både banan och avokado är bra mat och kan ingå i en varierad kost– även för dem som behöver tänka slankt. Glöm inte alla fina vitaminer, mineraler och nyttiga fettsyror som de innehåller – sådant som vi mår bra av helt enkelt.

Blåbär är nyttigt – Sant!
Blåbär innehåller mycket av ett ämne som vi i allmänhet känner till som antioxidanter. Det är en samlingsnamnet på en stor grupp ämnen som vi hittar i bl.a. frukt och grönt. De skyddar våra celler och har en viktig roll i att skyddet mot sjukdomar. Vi hittar olika antioxidanter i grönsaker och frukter och det är här färgerna kommer in. Olika färger visar att de innehåller olika antioxidanter. Idag vet vi att antioxidantförsvaret i kroppen är väldigt komplext och att den säkraste källan till att få i oss det vi behöver är genom kosten – den varierade kosten med frukt och grönt i alla regnbågens färger. Så ät gärna blåbär och alla de andra goda bären, frukterna och grönsakerna. Det är också sant att både choklad och rödvin innehåller antioxidanter…

Ägg höjer kolesterolvärdet i blodet – Falskt!
Om du inte har det som heter ”Familjär hyperkolesterolemi” så kan du lugnt låta ägg ingå in din dagliga kost. Det är kroppens egen produktion av kolesterol som avgör nivåerna i blodet. I det avseendet är det viktigare att vi äter rätt slags fett – alltså det fett vi finner i vegetabiliska oljor, fet fisk, avokado oliver och nötter.  Ägg är ett värdefullt livsmedel som innehåller en bra mängd protein och är en källa till både vitaminer och mineraler. Det numera allt mer uppmärksammade D-vitaminet hittar du också i en hyfsad mängd i ägget.  

Nötter är nyttigt – Sant!
Nötter är gott och innehåller en massa näring för din kropp. Ett naturligt livsmedel med vitaminer, mineraler och nyttig fetter som vi behöver. Nötter ger en massa energi och 100 gram av godsakerna ger lika mycket kalorier som en hel måltid. Så anpassa intaget efter utgifterna eller om du behöver gå upp eller ned i vikt. Blanda gärna de olika sorterna och ät dem helst naturella.

Man går upp i vikt av att äta sent på kvällen – Falskt!
Om du har en dygnsrytm eller livsstil som gör att du äter ett av dina huvudmål senare på kvällen så behöver inte det påverka din vikt. Det du äter på kvällen förbränns på samma sätt som det du äter under dagen. Det är summan av det du äter under dagen och hur mycket du rör på dig som avgör om du ökar, minskar eller håller din vikt. Det är viktigare att tänka på hur du äter och fördela dina måltider jämnt över dagen. Hoppar du över måltider under dagen eller låter det gå för lång tid emellan så kan ditt blodsocker spela dig ett spratt framåt kvällen och du blir extra hungrig eller sugen.  Då är det lätt att överäta eller välja fel slags mat.

Det kommer nya, mer eller mindre seriösa, rön om mat hela tiden. Vissa rön hänger sig fast och blir ibland till en myt om mat även om de inte är helt korrekta. Än så länge kan vi slå fast att de gamla goda råden om att äta regelbundet, variationsrikt, mycket frukt och grönt och att man kan äta allt men inte alltid, står sig ganska bra. Lägg motion och daglig rörelse till det så kommer vi långt på hälsans väg!

Skribent: Sofia Antonsson, Leg. Dietist

Registration

Bli medlem i vårt Bra Vardag och få exklusiva erbjudanden!

Bli medlem

Bekräfta dina kontaktuppgifter

För att slutföra din förfrågan, var god fyll i informationen nedan

Bra vardag hårspecial!