Mat för naturlig skönhet

Ät bättre, må bättre och se bättre ut

Ät bättre, må bättre och se bättre ut.


Det är ingen hemlighet att en bra och varierad kost får oss att både må bättre och se bättre ut. Har du kanske vänner och bekanta som nästan aldrig äter frukt och grönsaker och – även om de håller sig i god form – alltid ser lite trötta och hängiga ut?

Det kan visserligen finnas många olika anledningar till att någon ser blek eller glåmig ut, men om du äter rätt ser du oftast mycket piggare och sundare ut.

10 tips på nyttig mat

Paprika. Röd, orange, gul eller grön – alla är de rika på karoten, ett ämne som kroppen vid behov omvandlar till A-vitamin. A-vitamin är bra för ögonen och immunförsvaret.

Citrusfrukter och svarta vinbär. Dessa frukter och bär är fullproppade med C-vitamin, en viktig antioxidant som bidrar till kollagenbildningen, hjälper kroppen att bygga upp ny, frisk hud och skyddar mot oxidation. Om du mår bra ökar också dina chanser att se bra ut. Det är ovanligt med allvarlig C-vitaminbrist, men det är många som skulle behöva äta en mer C-vitaminrik kost.

Fullkorns- och spannmålsprodukter innehåller mycket E-vitamin, en fettlöslig antioxidant som bland annat skyddar cellmembranen mot angrepp från fria radikaler. E-vitamin är bra för huden och bidrar bland annat till att reparera solskadad hud.

Frukostflingor berikade med riboflavin (B2). B2 finns även i mejeriprodukter och ägg, men frukostflingor är ett bra sätt att få i sig riboflavin, som bidrar till en friskare och vackrare hud. Det bidrar också till att hålla ögonen och munnen i gott skick.

Gröna bladgrönsaker. Självfallet går det inte att lösa alla hälsoproblem genom att äta rätt. Det finns dock livsmedel som ger betydligt fler goda hälsoeffekter än andra. Gröna bladgrönsaker är t.ex. rika på såväl karoten, folsyra, C- och K-vitamin (som har en central roll i regleringen av blodets koagulation) som fibrer. Det låter väl inte så illa ...?

Vatten (och annan flytande föda). För att kroppen ska må bra är det viktigt att man får i sig tillräckligt mycket vätska. De flesta av kroppens organ behöver en vattenbaserad miljö för att fungera ordentligt. Givetvis kan du dricka annat än bara vatten, men vatten är egentligen den enda dryck som kroppen behöver – och dessutom behöver du inte känna dig frestad att ta en kaka till, som när du dricker te eller kaffe! Om ditt vätskeintag inte är tillräckligt högt tvingas du klara dig på den vätska som redan finns i kroppen, vilket på sikt kan leda till uttorkning. Se till att du får i dig minst 6 till 8 glas vatten om dagen.

Nötter. Nötter innehåller visserligen mycket fett, men de har en bra blandning av enkelomättat och fleromättat fett. De innehåller många viktiga näringsämnen och är ett nyttigt och mättande mellanmål. Undvik dock kokosnötter, eftersom de innehåller mycket mättat fett, och satsa i stället på mandlar och hasselnötter som är rika på E-vitamin. Paranötter och valnötter innehåller gott om nyttiga omega-3-fettsyror. Pistaschnötter, cashewnötter och pekannötter innehåller mycket zink och paranötter är en utmärkt källa till selen. Nötter är (såvida du inte är nötallergiker) ett bra sätt att få i sig alla dessa näringsämnen och därmed hålla hud och kropp i god form. En näve nötter då och då är ett perfekt mellanmål, så se till att ha en påse nära till hands – men ät med måtta.

Kiwi. Kiwifrukter är rika på C-vitamin, som bidrar till att stärka immunförsvaret – vilket gör dig piggare och friskare – och dessutom gör det lättare för kroppen att ta upp järn ur maten. Järnbrist får dig att se blek och glåmig ut och kan göra att du känner dig trött och kanske till och med yr.

Tomater. Tomater innehåller mycket lykopenkaroten samt C- och E-vitamin, som är viktigt för hud och ögon. Även burktomater, tomatpuré och tomatjuice innehåller mycket vitaminer och andra näringsämnen.

Fisk. Tonfisk, sardiner, makrill och lax innehåller viktiga fettsyror (omega-3), som inte bara är bra för det inre välmåendet, utan även kan lindra vid yttre besvär som exempelvis eksem. Fisk innehåller dessutom mycket protein och essentiella fettsyror, som är bra för hår och naglar!

Registration

Bli medlem i vårt Bra Vardag och få exklusiva erbjudanden!

Bli medlem

Bekräfta dina kontaktuppgifter

För att slutföra din förfrågan, var god fyll i informationen nedan