Lindring för alla pollenallergiker

Lindring för alla pollenallergiker

När våren kommer är det många som har längtat. Dessvärre är spirande grönska inte lika positivt för alla – i alla fall inte för allergiker. Men pollensäsongens elände går faktiskt att lindra.


Allergier kan dyka upp även i vuxen ålder, trots att man aldrig ens varit i närheten av nästäppa och eksem tidigare år. Andra har snörvlat och snorat sedan barnsben och vet precis vad som väntar varje vår och sommar. Oavsett om du är nybörjare i allergivärlden eller van sedan barnsben finns en hel del att göra som kan lindra besvären.

Attcho, prosit i parti och minut
Allra vanligast vid allergi är att man reagerar mot gräs- och björkpollen – och symtomen består oftast av upprepade nysningar, snuva, nästäppa samt kliande, röda och svullna ögon. Trötthet och klåda i näsan är också vanligt förekommande. Allergi kan även leda till besvär med luftvägarna som hosta och retningar i halsen. Vissa utvecklar dessutom astma.

Skölj näsan
Om din allergi inte ger dig jättestora besvär brukar de receptfria medicinerna på apoteket fungera alldeles utmärkt. Där kan du köpa både nässpray, ögondroppar och tabletter som dämpar dina symtom. Men det finns också en hel del annat att tänka på under pollensäsongen. Exempelvis är det bra att hålla extra rent hemma, att tvätta håret när man kommer hem samt att skölja bort pollen som fastnat i näsan.

Registration

Bli medlem i vårt Bra Vardag och få exklusiva erbjudanden!

Bli medlem

Stäng sovrumsdörren
Du ska dessutom försöka undvika att vädra och hänga kläder på tork utomhus. Tänk också på att husdjur ofta får med sig mycket pollen i pälsen när de har varit utomhus. Att använda luftrenare är också ett bra råd, liksom att hålla sovrummet så pollenfritt som möjligt. På så sätt får du en bra sömn och en chans att återhämta dig ordentligt.  Se därför till att ha sovrumsdörren stängd för att undvika att allt för mycket pollen virvlar in. Byt lakan ofta och låt bli att ha eventuella vädringsluckor öppna.

Träna när det regnar
Att motionera med allergi är inte alltid det lättaste under pollensäsongen. Allra bäst är det naturligtvis om du kan träna inomhus när det är som värst, ochom du vill träna ute är det bäst att passa på tidiga morgnar eller på kvällen då daggen håller pollen i schack. Av samma anledning är regniga dagar också att föredra.

Vaccin och läkarbesök
En annan sak som hjälper oss allergiker att planera tillvaron är pollenprognoserna. Många dagstidningar och internetsajter har dagliga pollenrapporter.

Viktigt att påpeka är också att om de receptfria medicinerna inte ger lindring så är det dags att uppsöka läkare och få en ordentlig allergiutredning, och eventuellt starkare mediciner. Detsamma gäller om du får astmaliknande besvär och svårt att andas. Om du har rejäla besvär som ställer till det för dig kanske vaccination kan vara ett alternativ. Vanligtvis sker vaccination med hjälp av återkommande injektioner under cirka tre år. Hör med din läkare om vaccination är aktuellt just för dig.

Källor: Astma- och allergiförbundet samt Vårdguiden
Skribent: Lotta Ringdahl

Fler lästips:
Vintervitaminer i skafferiet
Spannmål - naturens mirakelfrön


Bekräfta dina kontaktuppgifter

För att slutföra din förfrågan, var god fyll i informationen nedan

Vinnare