Grönsaksboost: hitta nya favoriter!

Grönsaksboost: hitta nya favoriter!

Pimpa din grönsaksskål med lite nya sorter. Med vår stora guide hittar du lätt fler favoriter.


På 1980-talet var sallad lika med vattnig gurka, isbergssallad och kanske lite rivna morötter. Inte mycket till näring eller fibrer totalt sett. Numera har de flesta bättre koll och variation, men det finns alltid plats för fler idéer och vitaminbomber.

Grönsaker och rotfrukter är roliga och hjälper dig till bättre hälsa. Låt tidigt barnen ta del av både inköp och tillagning. Prova nya sorter tillsammans, låt dem välja något spännande i grönsaksståndet eller i affären.

Vet du inte vad en sort används till – fråga försäljaren och leta information på internet. Du hittar garanterat fler favoriter om du är öppen för nyheter och inte på slentrian tar det du brukar.

Den största anledningen till att både barn och vuxna inte gillar fler grönsaker är att råvarorna behandlas illa. Prova på skoj att koka färska broccolibuketter i exakt tre minuter, ta upp dem, skölj med kallt vatten och låt barnen doppa dem i en blandning av olivolja, flingsalt och lite pressad citron. Jämför smaken med fryst broccoli som du stormkokat i 15 minuter, hällt av vattnet och skakat ut på en tallrik. Just det – det är helt skilda världar.

Persiljerot
Liknar palsternacka men smakar som och är nära släkt med persiljan. Rik på bland annat B-vitamin, passar i wok, grytor och råriven.

Zucchini
Mycket använd och uppskattad i Italien. Kan hyvlas med osthyvel och stekas i olivolja tillsammans med vitlök och lite salt. Ät som det är eller blanda ner i nykokt pasta. Rik på C-och B-vitamin. Släkt med pumpa och squash.

Majrova
Kan finrivas och blandas i sallad. Alternativt smörstekas eller ugnsrostas tillsammans med potatis, morot och grovskuren gul lök. Passar för sig själv eller som tillbehör till grillat.

Fänkål
En läckerhet om den först lättkokas och sedan gratineras tillsammans med smör och lite riven parmesanost.

Stjälkselleri
Kallas även blekselleri eller bladselleri. Blandas med fördel ner i soppor, men kan även hackas och blandas ner i köttfärssås. Rik på vitaminer och mineraler.

Registration

Bli medlem i vårt Bra Vardag och få exklusiva erbjudanden!

Bli medlem

Broccoli
Rik på fibrer och folsyra. Viktigt att inte koka för länge, både med tanke på smak och näringsvärde. Augusti – oktober finns svensk ekologisk broccoli, som är ett extra bra miljöval.

Mangold
Bladgrönsak som används på samma sätt som spenat, lättkokad, smörstekt eller i soppor och färska i sallader. Finns med både vita och röda stammar.

Sparris
Finns både vit och grön, beroende på odlingssätt. Överkoka inte! Ställ stjälkarna i det kokande vattnet ett par minuter innan du lägger i hela sparrisen så att även topparna täcks. Då blir koktiden lagom för hela sparrisen. Grillas med fördel. En av de grönsaker som innehåller mest näringsämnen.

Haverrot
Släkt med svartrot och kallas ibland havrerot. Är en gammal svensk kulturväxt, passar att gratinera, äta i soppor eller kokt med smör. Bladen kan användas i sallad.

Av: Anna Holm

 

Bekräfta dina kontaktuppgifter

För att slutföra din förfrågan, var god fyll i informationen nedan