Fika mer och nyttigare

Fika mer och nyttigare

Skippa inte fikastunden bara för att du vill hålla nere på fett och socker. Du mår bra av att fika. Här är fem mer hälsosamma sätt.


Det är socialt och trevligt att fika, inte bara hemma i goda vänners lag. Studier visar att arbetsplatser där man tar en paus och fikar någon gång om dagen leder till större kreativitet, skapar en vi-anda och minskar den negativa stressen. Det är helt enkelt nyttigt att sitta ner tillsammans, småprata om både jobb och fritid samtidigt som man mumsar på något.

Men kaffe och wienerbröd känns lite förlegat och som en onödig fett- och sockerchock. En stor chokladmuffins motsvarar ungefär lika många kalorier som en hamburgare med pommes frites. Här är i stället fem förslag på nyttigare, men inte tråkigare, fika. 

1. Grönsaksdipp

Gör en dipsås av hälften gräddfil, hälften vanlig fil. Krydda med salt, svartpeppar, saften av en halv citron och lite paprikapulver. Skär stavar av morötter, paprika, gurka och stjälkselleri . Klart att dippa!

2. Nyttigare bullar

Följ ett vanligt bullrecept, men byt ut mjölet mot dinkelmjöl eller hälften vanligt mjöl, hälften grahamsmjöl. Smöret i både degen och fyllningen byter du mot Kesella gourmet. Fyllningens socker byter du mot mandelmassa. Vips, både mindre sött och fett, men mycket gott.

3. Frukt är godis

Fruktsallad tycker de flesta är fantastiskt gott, men orkar sällan skära ihop en. Gör fikakompisarna glada genom att fixa en du. Skär ner 2 delar äpple/päron, 1 del apelsin, 1 del banan, 1 del melon/persika/vindruvor/mango eller vad det är säsong för. Pressa över lite citronsaft. Vill du göra det matigare, servera en klick keso till, eventuellt smaksatt med lite kardemumma eller vaniljsocker.

Registration

Bli medlem i vårt Bra Vardag och få exklusiva erbjudanden!

Bli medlem

4. Smoothie

Mixa frukt och bär efter smak och säsong. Blåbär ger fin färg, banan och hallon ger mycket smak, äpple innehåller gott om fibrer och en nypa gojibär bidrar med antioxidanter. Föreslå att arbetsplatsen ska köpa in en gemensam mixer och du blir kollegernas hjälte.

5. Fikamacka

Gör några matiga, fräscha smörgåsar i lagom storlek, ju mindre desto elegantare – och färre kalorier. Använd riktigt grovt bröd, skippa smöret och lägg på en rulle kokt eller rökt skinka, kalkon, mager leverpastej, avokado eller en tunn skiva mozzarella. Toppa med en tomatskiva, några basilikablad och en paprikabit. Snyggt och mumsigt.

 

Anna Holm

Bekräfta dina kontaktuppgifter

För att slutföra din förfrågan, var god fyll i informationen nedan