Fem-sunda-frukosttips-för-en-renare-kost

Fem sunda frukosttips för en renare kost

Våra sunda frukosttips hjälper dig att inleda dagen med en god och lättlagad frukost som hela familjen gillar.


De här goda, näringsrika och snabblagade frukostrecepten är enkla att tillaga, ger en energiboost, vårdar huden och håller dig mätt ända fram till lunch.

De följer alla regler om en ren kost genom att endast innehålla rena råvaror utan onödiga tillsatser, konseveringsmedel, salt och socker. Dessutom kommer dina barn också att älska de här recept, som du dessutom rör ihop på bara några minuter. Och med med hjälp av YES kan du dessutom städa upp efter dig med endast en droppe diskmedel.

Toast med mandelsmör, banan och blåbär

Tillagning: Rosta rådbröd lite lätt, toppa med mandelsmör, slantad banan och blåbär. Om du vill göra ett roligt ansikte på barnens bröd kan du använda resterna av fruktskivorna.

Varför är det så nyttigt? Rågbröd ger dig inte samma svullnadskänsla som vitt bröd eller fullkornsbröd och dessutom är det fullt av fibrer som bidrar till matsmältningen och ger dig en ökad mättnadskänsla.

Mandelsmör har ett lågt glykemiskt index som innebär att ditt blodsocker inte skjuter i höjden för att därefter sjunka till marken, något som brukar vara en bidragande orsak till plötslig hungerskänsla. Dessutom innehåller mandeln välgörande fetter för hår och hud samtidigt som frukterna bidrar med antioxidanter, vitaminer och mineraler.

Havregryn med bär

Tillagning: innan du lägger dig rör du ihop 25 gram havregryn med sex matskedar äpplejuice, lite grekisk youghurt, en tesked vaniljextrakt, ett halvt rivet äpple, en nypa kanel, en dessertsked av chiafrön och en handfull färska eller frysta bär (räcker till en portion). Låt stå i kylen över natten.

Varför är det så nyttigt? Förutom att frukosten är klar redan när du vaknar innehåller det här receptet nyttiga fetter och protein från chiafröna och youghurten. Lägg sedan till kalcium, vitaminer, mineraler och antioxidanter plus fibrer för att hela familjen ska bli mätt på ett enkelt sätt.

Solskenssmoothie

Tillagning: mixa en banan, två matskedar havregryn, 150 g fettfri youghurt, en handfull ananasbitar och en handfull spenat (ja, faktiskt!). Häll upp direkt i en skål. Toppa med en tesked kokosflingor, en tesked gojibär och fem satsumaklyftor (räcker till en portion).

Registration

Bli medlem i vårt Bra Vardag och få exklusiva erbjudanden!

Bli medlem

Varför är det så nyttigt? Den här smoothien är fullspäckad med antioxidanter och dessutom innehåller youghurten nyttig protein och koksflingorna nyttiga fetter. Om du äter smoothien ur en skål istället för att slörpa i dig den med sugrör äter du långsammare så att din hjärna hinner registrera den. Dessutom behöver du inte tillsätta något socker eftersom sockret är fullt med naturligt sådant. Dina barn kommer att älska den!

Ägg och mosad avocado på surdegsbröd

Tillagning: rosta en surdegsbrödsskiva lätt och toppa med en halv avokado som du mosat med en gaffel, lite peppar och chiliflingor (för en extra kick) och två hårdkokta ägg.

Varför är det så nyttigt? Surdegsbröd är otroligt enkelt för kroppen att smälta jämfört med andra brödsorter, och äggen fyller på med protein. Vi rekommenderar faktiskt att du kokar upp ett helt gäng med ägg på söndagkvällen som du sedan kan äta under veckan.

Avokado tillför bra fetter och om du tillsätter chili får din metabolism en liten kick. Om du känner dig extra ambitiös kan du även tillägga spenat för extra A- och K-vitamin samt järn.

Löskokt ägg med färsk sparris

Tillagning: Koka två ägg löst genom att lägga dem i en gryta med kokande vatten och låt koka i fem minuter. Grilla sex sparrisar under tiden (bryt dem på deras naturliga brytpunkt) i en stekpanna tills de har fått lite färg.

Lägg äggen i varsin äggkopp, skär av toppen och stick ner sparristopparna. Servera gärna med fullkornsbröd med smör. Växande barn behöver kolhydrater.

Varför är det så nyttigt? Sparris är rikt på K-vitamin för ett friskt blod och ägg bidrar med mycket protein och D-vitamin ger en starkare benstruktur, för att inte tala om Omega-3 som ger friskare hud, hår, hjärna och hjärta. Och vem älskar inte ett löskokt ägg?

Vilken är ditt favoritalternativ för en nyttig frukost? Dela gärna ditt recept i kommentarsfältet nedanför.

Bekräfta dina kontaktuppgifter

För att slutföra din förfrågan, var god fyll i informationen nedan

Vinnare