ThinkstockPhotos-462403461

Fem steg mot ett stressfritt liv

Med tiden kan det dagliga livets bördor tynga både kropp och själ. Men du kan återta kontrollen över ditt liv, hälsa och välmående genom ett par viktiga steg.


Det finns mycket som kan göra att stressen tar över, från press över att få ihop livspusslet till brådskande deadlines.

Detta är något som kan tära på en, såväl psykiskt som fysiskt, och kan i det långa loppet vara skadligt för ens hälsa.

Det är viktigt att lyssna på sin kropp och känna igen när det börjar bli för mycket, så att man kan stoppa det i tid och göra något åt saken. Lär dig känna igen tecknen – och hantera stressen.

Stressymptom

Våra kroppar är utformade för att hantera stress, till en viss gräns. Till exempel är adrenalin en substans som frigörs när vi utsätts för omedelbar press – det är därför man kan känna ett rus när man gör något farligt, som att hoppa fallskärm eller liknande.

Men utsätts man för stress under en längre tid, kanske på grund av jobb eller problem hemma, så kan kroppen inte hjälpa en. Faktum är att om pressen inte försvinner, och anti-stress-substanserna inte frigörs, kan det sluta riktigt illa. Man kan få ökad puls, och kortisol kan till och med skada ens immunsystem vilket gör en mer benägen att bli sjuk.

Stress kan också orsaka sömnsvårigheter, göra en känsligare i humöret (kanske blir man lättare arg eller ledsen), samt leda till minskad sexlust och dessutom regelbunden huvudvärk.

Om något av detta stämmer in på dig, kan det vara hög tid att göra något åt saken. Fortsätt läsa för att se vad du själv kan göra.

Din handlingsplan i fem steg

1. Utvärdera din situation

Försök vara självmedveten och hitta källan till din stress. Gå igenom vad som händer i ditt liv just nu, och försök att inte bara titta på ytan utan gå till botten med det hela och se vad problemen grundar sig i.

2. Gör en handlingsplan

Om stressen grundar sig i något som du kan göra något åt, försök åtgärda det så snart som möjligt.

Registration

Bli medlem i vårt Bra Vardag och få exklusiva erbjudanden!

Bli medlem

Ibland är det inte så enkelt – relationsstress (hemma eller på jobbet) kan orsakas av en rad sammanlänkade problem. Det är dock en bra idé att prata om sina känslor, om du kan hitta någon som känns bra att tala ut om problemen med. Detta kan göra det lättare att förstå din situation, medan objektiv feedback kan ge en möjlighet att åtminstone delvis prata om stressens ursprungspunkt.

3. Planera in små pauser

Att låta stressen ligga och pyra tills du en dag exploderar är inte rätt sätt att hantera det hela. Istället kan små pauser – som att ta en promenad runt kvarteret, ett långt, varmt bad, eller lyssna på din favoritmusik på högsta volym – verkligen hjälpa.

Vi är alla olika, så det är viktigt att lära sig vad som funkar för en själv och hitta små sätt att ta en paus som får just en själv att må bra.

4. Fokusera på det positiva

Det är inte alla som gillar att meditera. Men att ta det lugnt och fokusera på något positivt är ett populärt sätt att stressa ner, som förespråkas från Kina öst till USA i väst.

Försök att sitta fem eller tio minuter för dig själv och prova att mässa (antingen högt eller bara i ditt eget huvud). Om det verkligen inte är din grej, försök koncentrera dig på en behaglig inre bild, oavsett om det är varm sandstrand i ett sagoland eller ett trevligt minne.

Försök planera in tid för dig själv så att du verkligen får ut så mycket som möjligt av din egentid. Om du visualiserar något, tänk också på de vilsamma ljud och dofter som hänger ihop med bilden. Om du mässar, försök hålla din röst stadig och melodisk.

5. Hitta nyttiga belöningar

Det kan kännas lätt att ta ett par glas vin eller äta en ask choklad när man känner sig nere. Denna sorts godsaker kan dock göra mer skada än nytta ibland.

Försök istället med lite rogivande träning, som till exempel pilates eller yoga. En ny hobby som du kan kanalisera din energi in i kan också vara en bra idé. Fysisk aktivitet kan få en att må bättre både fysiskt och psykiskt, men en hobby – förutsatt att den inte kräver för mycket av en emotionellt – kan också vara ett sätt att lära sig nya saker, vilket boostar ens humör rejält.

Hur hanterar du stress? Dela med dig med hjälp av kommentarsfunktionen nedan.

  Logga in för att kommentera

Goody som goody

  • Rapportera det här
Bra vardag hårspecial!