En smoothie om dagen håller doktorn borta

En smoothie om dagen håller doktorn borta

Smarriga och hälsosamma smoothies är ett briljant och enkelt sätt att få i dig massor av näringsrik frukt och nyttiga grönsaker.


Hemmagjorda smoothies boostar din energi, håller dig mätt länge och är dessutom ett bra sätt för dig själv att hålla koll på att du får i dig rätt mängd av nyttigheter under en dag – och smoothies funkar lika bra som till frukost som lunch som middag. De är att föredra framför juice, eftersom smoothien innehåller mer fiber, och ungarna gillar dem – de tänker inte ens på att det är (eventuellt) trista grönsaker de får i sig blandat med den där honungen och yoghurten!


Nu kör vi!

Om du inte hittar någon av de mer exotiska ingredienserna, ge inte upp, ge receptet ett försök ändå med något annat gott du har hemma! Skala, förbered ingredienserna, mixa ihop dem – och så är det klart!

1. Grön smoothie
Bladiga, fräscha grönsaker är otroligt nyttiga och sprängfulla av vitaminer, mineraler och antioxidanter. Den här gröna smoothien hjälper dig detoxa och återfå energin. Den är också en ypperlig immunförsvarsförstärkare. Läs mer om hur du boostar ditt immunförsvar här!

Kombinera: äpple, gurka, spenat, citron, citronskal, ingefära, selleri, päron, avokado, banan, äppeljuice och persilja.
Tips: Använd grönt te eller färskpressad rödbetsjuice som bas. Grönt te är bra för din metabolism, medan rödbeta rensar gallan och avgiftar levern.


2. Rengörande smoothie
Den hör smoothien gör sig extra bra en varm vårmorgon då den återfuktar kroppen och rensar den på gifter.

Kombinera: vattenmelon, gurka, riven ingefära, mynta, citronskal och honung. Du kan även addera naturell yoghurt för extra fräsch krämighet.
Tips: Melon är väldigt vätskedrivande och det renar också lymfsystemet, lever och njurar. Gurkan innehåller en hög mängd kalium, som hjälper kroppen att återfukta sig själv.


3. Tropisk smoothie
De tropiska smakerna gör den här smoothien särskilt fräsch och god! Den passar perfekt efter ett träningspass eftersom kokosvatten innehåller rikligt med elektrolyter och hjälper till att ersätta tappad vätska och mineraler. Här är fem tips på hur du maxar din vardagsträning!

Kombinera: Kokosvatten, mango, banan, ananas, granadilla (en medlem i passionsfruktfamiljen) och yoghurt. Om man vill så kan man även blanda i turmeric eller ingefära. De kryddorna har antiinflammatoriska egenskaper och passar bra ihop med mango och i yoghurtbaserade smoothien.
Tips: Mango innehåller mycket betakaroten, och fibrerna i bananen är bra för bakteriefloran i din mage. Ananasen bidrar med härlig söt smak och är dessutom bra för matsmältningen.


4. Två supergoda chokladsmoothies
Kakaopulver innehåller kraftiga antiooxidanter och ämnen som hjälper dig att kontrollera din aptit. Kakao boostar även hjärnans må bra-hormoner!

Kombinera: För kombo 1 – kakaopulver, banan, jordnötssmör, kanel, vanilj, honung och mjölk. För kombo 2 – kakaopulver, mandelmjölk, dadlar, avokado, fryst banan, vatten och en vaniljstång.
Tips: Använd rå kakao, dvs en osötad variant. Strö över finhackad mörk choklad om du vill ha mer lyxig känsla. Honung och dadlar är ett jättebra sätt att få smoothiesar lite mer söta utan att tillsätta vanligt socker.


5. Sommarsmoothie
Körsbären bidrar med färg, fibrer och nyttiga mineraler till den här välsmakande smoothien. Bär spelar i en egen liga när det kommer till nyttighet: de har lågt sockervärde och är fyllda av kraftiga, hälsoboostande antioxidanter. Undrar du vad sjutton antioxidanter är? Lugn, du är inte ensam - här förklarar vi vad antioxidanter är!

Registration

Bli medlem i vårt Bra Vardag och få exklusiva erbjudanden!

Bli medlem

Kombinera: Körsbär, blandade frysta bär, apelsinskal, apelsin, honung, yoghurt och banan. Du kan också experimentera med stjärnanis, ingefära och kanel.
Tips: De fiberrika körsbären stimulerar och rengör matsmältningssystemet. De är också en naturlig melatonin-källa, vilket bidrar till en hälsosam sömncykel. De mörkare körsbären innehåller mer mineraler.


6. Cashewsmoothie
Den här smoothien är jättegod att dricka som den är, men funkar också jättebra som topping eller dressing i en fruktsallad.

Kombinera: Cashewnötter, färskpressad apelsinjuice, färskpressad grapefruktjuice, honung, kanel och banan.
Tips: Grapefrukten i den här smoothien hjälper till att bryta ned gamla gifter i kroppen och det motverkar celluliter, medan kanelen stabiliserar blodsockernivån.


7. Papaya- och melonsmoothie
Trög i magen? Då är den här smoothien något för dig, med ingredienser som hjälper magen att bryta ned sitt innehåll.

Kombinera: papaya, melon, sesamfrön eller tahini-pasta, yoghurt, honung och kanel.
Tips: Papayafrön är bra för matsmältningen, det kan man addera till de flesta smoothies. Tahini-pasta och sesamfrön bidrar med nyttigt fett.


8. Smoothie som boostar ditt immunförsvar
Känner du dig lite under isen? Peppa kroppen med den här C-vitaminsbomben!

Kombinera: Citronjuice, citron, apelsin, honung, yoghurt, spenat, banan, guava och ingefära.
Tips: Citron, guava och apelsin är alla på bristningsgränsen fyllda med vitamin C. Ingefäran i den här smoothien är bra för cirkulationen och har även en bakteriedödande effekt. Yoghurten är bra för bakteriefloran i magen.


5 bra tips på hur du serverar dina smoothies
1. Välj dina ingredienser baserat på vad som finns tillgängligt för säsongen. Apelsiner t ex, är nästan alltid som allra godast kring jul.
2. I den mån du kan, välj färska frukter framför färdigpressat.
3. Undvik sötade fruktjuicer, smaksatt yoghurt och glass som bas. Satsa istället på färskpressad juice, te, aloe vera, källvatten, kokosvatten, mandelmjölk eller vanlig naturell yoghurt.
4. Söta dina smoothies med frukt, inte tillsatt strö- eller florsocker. Honung, xylitol, stevia eller juice funkar, men försök att lära dig att uppskatta smoothies med endst den naturliga sötman från frukterna.
5. Om du behöver extra näring, kan man addera lite extra därefter. För kolhydrater funkar kokt quinoa eller havre, är det protein du är ute efter så testa att experimentera med ägg, mandelpulver, chia, spirulina eller något bra proteinpulver. Avocado, kokosnötsolja, linfrön, kokosmjölk, jordnötssmör, tahini, mandelsmör och nötter är alla bra fettkällor. Perfekt om du behöver stå dig från morgon till lunch!

Låter det bra, men inte riktigt som det du hade tänkt dig?
Här hittar du fler tips på oemotståndligt fräscha och goda smoothies!



Fler lästips:
Marockansk kyckling
Ät dig till en bättre hälsa

Bekräfta dina kontaktuppgifter

För att slutföra din förfrågan, var god fyll i informationen nedan