Dietistens 7 bästa tips för nyttiga mellanmål

Dietistens 7 bästa tips för nyttiga mellanmål

Lägg dietistens råd på minnet – mellanmålstips för hemmet, jobbet och på språng.


Medan dietister definierar snacks eller mellanmål som "ätande mellan måltiderna", finns det många som är "seriesnacksätare", och inte kan skilja mellan ett sunt snacksätande och oförmåga att sluta trycka i sig. De goda nyheterna är att mellanmålen, om de äts på rätt sätt, kan utgöra en viktig del i en balanserad kost för hela familjen.

• Planera dina mellanmål – packa i din lunchlåda ner extra mellanmål för förmiddagen och eftermiddagen.
 Här följer en lista över nyttiga mellanmål du kan avnjuta under dagens lopp!

• Bunkra upp med sunda snacks på jobbet, t.ex. fiberrika kex med en burk jordnötssmör, för att hantera formsvackorna mitt på eftermiddagen.

• Köp med dig en påse frukt i veckan till jobbet. Dela frukten med kollegorna och ät dessa istället för kakor till fikat.

• Var förnuftig när det gäller storleken på mellanmålen – lägg lagom mängd i en liten kopp eller påse i snacksstorlek för att förhindra att du börjar glufsa i dig ur en mycket större påse, skål eller direkt ur förpackningen.

• Se till att du dricker ordentligt under dagens lopp så att du inte är törstig. Ta med dig två flaskor som rymmer 750 ml till jobbet och försök att dricka upp dessa före arbetsdagens slut. Vattnet ger dig ny energi och motverkar onödigt snacksätande. Vätskebrist kan också orsaka huvudvärk, och det vill vi ju alla helst undvika. Läs mer om hur du gör för att undvika att lida av huvudvärk i onödan här.

• Låt dig aldrig bli för hungrig – ta ett mellanmål innan du blir vrålhungrig. När blodsockret faller är det inte många som kan stå emot choklad, flottiga pommes frites eller kakor.
 Nötter är ett jättebra alternativ - kolla in vår Lilla Nötskola, där hittar du massor av information om olika nötter och vad de innehåller.

• Ta ett litet mellanmål i bilen på väg hem från jobbet. Det hindrar dig från att slita upp kylskåpsdörren så snart du kommit hem.

Registration

Bli medlem i vårt Bra Vardag och få exklusiva erbjudanden!

Bli medlem


Dåliga mellanmålsvanor du bör undvika:
• Mellanmål på kaloristinna snacks som innehåller mycket fett/socker (t.ex. chokladbars eller chips).

• Missa inte att balansera mellanmål som innehåller mycket kolhydrater (t.ex. bagels eller äpplen) med lite protein och fett.
Frågan är inte huruvida du ska ha ett mellanmål eller inte, utan huruvida du verkligen är hungrig mellan måltiderna. Det finns ingen "ett-mellanmål-passar-alla-plan". Om du känner dig tveksam bör du be en dietist om hjälp att lägga upp en lämplig mellanmålsplan med hänsyn taget till din hälsa, dina viktmål liksom även vad du gillar och ogillar.

Bekräfta dina kontaktuppgifter

För att slutföra din förfrågan, var god fyll i informationen nedan