En solig solros

Därför behöver vi D-vitamin

Det rekommenderade dagliga dagsbehovet av D-vitamin har höjts enligt Livsmedelsverket. Men varför är det så viktigt med D-vitamin och hur får vi i oss det på bästa sätt? Bra vardags dietist Sofia Antonsson ger dig svaren.


Solens vitamin
D-vitamin bildas när solens strålar träffar huden. Detta förutsätter att solen står i rätt vinkel, vilket den i vårt land gör mellan april och september. Då räcker det med att vistas i solen 15-30 min per dag för att fylla depåerna. Oktober till mars är det däremot omöjligt att bilda D-vitmain från solljus. D-vitamin är ett fettlösligt vitamin som lagras i kroppen i ca 1-3 månader. Det betyder att brist kan uppkomma redan i okt/nov beroende på hur mycket vi får i oss via kosten eller tillskott.


Hett forskningämne
D-vitamin är ett av forskningsvärldens hetaste ämnen just nu och man forskar på allt från depressioner till uppkomst av cancer. Mycket tyder på att låga D-vitaminnivåer kan vara kopplat till infektioner, trötthet och nedstämdhet samt sjukdomar som diabetes och fibromyalgi. Länder med sol året runt har heller inte samma förekomst av till exempel återkommande influensaepedemier som vi i Norden har, varför man undersöker kopplingen till immunförsvaret. D-vitamin reglerar även kalkbalansen i skelett och tänder där det samverkar med både kalcium och magnesium. Långvarig brist kan orsaka rakit, ”engelska sjukan”, hos barn, vilket visar sig som mjukt och missformat skelett, och benuppmjukning, osteomalaci, hos vuxna. Allvarlig brist på D-vitamin kan orsaka kramper. Detta är dock mycket ovanligt i Sverige.


Källor i kosten
Det rekommenderade dagliga intaget av D-vitamin ligger på 10 µg (mikrogram). I Finland har man höjt rekommendationerna, vilket även det svenska Livsmedelsverket förväntas göra inom kort. De flesta läkare rekommenderar så höga nivåer som 50 µg per dag vilket kan vara svårt att komma upp i genom intag via kosten då det finns begränsat med källor. Den största källan är fet fisk och berikade mejeriprodukter som lättmargarin och lättmjölk. Även ägg och kött innehåller D-vitamin. De flesta kommer inte upp i dessa nivåer via kosten varför ett tillskott är att rekommendera under perioden oktober till mars.


Utsatta grupper
Följande grupper kan ha större behov av tillskott än andra:

  • Barn upp till 2 år
  • Äldre som äter lite mat och vistas mycket inomhus
  • Personer med mörk hudfärg
  • Personer som täcker stora delar av sin kropp
  • Veganer och vegetarianer (beroende på kosthållning)

Tips för dig som inte vill ta tillskott

Registration

Bli medlem i vårt Bra Vardag och få exklusiva erbjudanden!

Bli medlem
  • Ät fet fisk minst tre gånger i veckan
  • Använd berikade produkter som lättmjölk och lättmargarin
  • Vistas ute i solen 30 min per dag under perioden april – september
  • Åk på solsemester på vintern för att ladda depåerna

Skribent: Sofia Antonsson, Leg. Dietist

Bekräfta dina kontaktuppgifter

För att slutföra din förfrågan, var god fyll i informationen nedan